Volgens een nieuw onderzoek van het Center for Countering Digital Hate (CCDH) reageren sociale-mediaplatforms in 84% van de gevallen niet op gerapporteerde antisemitische inhoud, met als gevolg dat haatdragende berichten miljoenen views krijgen.
Over een periode van zes weken vond en rapporteerde CCDH 714 voorbeelden van wat het “duidelijk, grotesk antisemitisme” noemt dat in strijd is met de community standards van Facebook, Instagram, TikTok, Twitter en YouTube. Deze berichten werden tot 7,3 miljoen keer gezien door gebruikers van sociale media.
De berichten variëren van beweringen dat de familie Rothschild betrokken is bij 9/11, Holocaustontkenning en samenzweringen dat Joden achter de coronaviruspandemie zitten, naast andere voorbeelden van antisemitisme.
Van de honderden gerapporteerde berichten werd door de sociale-mediaplatforms slechts in 16% gereageerd, waarbij 7% van de berichten werd verwijderd, 8,8% van de relevante accounts werd verwijderd en 0,1% van de berichten werd gelabeld als onwaar, maar niet werd verwijderd.
YouTube had het hoogste actiepercentage en verwijderde 21,2% van de gerapporteerde video’s. Facebook presteerde het slechtst en verwijderde slechts 10,1% van de gerapporteerde berichten.
Imran Ahmed, CEO van CCDH, benadrukte dat de berichten die door de organisatie zijn gevonden en gerapporteerd, slechts een fractie zijn van de antisemitische inhoud op grote sociale-mediaplatforms.
Zo heeft Facebook 12 groepen met in totaal 37.530 leden voor het verspreiden van antisemitische inhoud, maar geen van de groepen is tot nu toe verwijderd.
Op Twitter kunnen antisemitische hashtags zoals #holohoax, #fakejews, #jewishlies, #killthejews ongestoord worden gebruikt en TikTok treed in 76% van de gevallen niet op tegen accounts die Joodse gebruikers racistisch misbruiken in reacties op hun video’s.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!