Een multinationaal team van onderzoekers is dinsdag van Eilat naar Soedan vertrokken, aan boord van een schip dat oorspronkelijk door de nazi’s is gebouwd, voor een baanbrekend project om de gezondheid van koralen in de Rode Zee te onderzoeken.
De zes koraalexperts, uit Israël, Zwitserland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, gaan samen met vier bemanningsleden op een vijfdaagse reis naar Port Sudan. Daar zullen zes Soedanese onderzoekers zich bij het team voegen.
Het project strekt zich uit over vier zomers en is gericht op het vaststellen van de huidige gezondheid van de koraalriffen. Hieraan kunnen toekomstige veranderingen, met name in het klimaat, worden afgemeten.
De wetenschappers zijn van plan koraaldelen te verzamelen en ze te onderwerpen aan verschillende watertemperaturen en -omstandigheden. De resultaten worden vervolgens gebruikt om het gebied in kaart te brengen.
Met de Zwitserse vlag als symbool van politieke neutraliteit, financiering van een anonieme Europese stichting – en een diplomatieke dooi in delen van de regio waar Israël en Soedan zijn overeengekomen om betrekkingen aan te gaan – hopen de wetenschappers de ongeveer 2800 kilometer af te leggen langs de acht Rode Zee-landen: Israël, Jordanië, Egypte, Soedan, Eritrea, Saoedi-Arabië, Jemen en Djibouti.
De helft van de riffen ter wereld is de afgelopen 39 jaar gestorven en naar verwachting zal slechts 10 procent na 2050 overleven. Volgens onderzoekers vormt hierbij klimaatverandering het grootste risico. In het ergste geval zouden de riffen van de Golf van Eilat – de meest noordelijke ter wereld de laatsten kunnen zijn die overblijven.
Onderzoek heeft aangetoond dat de koraalriffen in de Rode Zee in staat zijn om omstandigheden tot zes graden warmer dan de maximale gemiddelde zomertemperatuur te overleven. In andere delen van de wereld bezwijken riffen wanneer de temperatuur slechts één tot twee graden hoger is dan de maximale gemiddelde zomertemperatuur.
Gehoopt wordt dat de koralen bij Eilat als een “verzekeringspolis” voor koraalriffen kan dienen om de komende decennia te overleven, door koraalmateriaal te leveren dat riffen elders die zijn gedecimeerd door de opwarming van de aarde kan helpen herleven.
Maar de riffen van de Golf van Eilat worden geconfronteerd met hun eigen overvloed aan bedreigingen, van olievervuiling, afvalwaterlozingen en landbouwchemicaliën tot plastic afval, overbevissing, constructie en invasieve soorten.
Het valt nog te bezien welke effecten een geplande ontziltingsinstallatie in het naburige Aqaba in Jordanië zal hebben op de riffen.
Het project is een uitvloeisel van het Transnationale Onderzoekscentrum van de Rode Zee, beheerd door het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie in Lausanne, opgericht om diplomatieke hindernissen voor samenwerking tussen de Rode Zee-landen te helpen overwinnen waarvan een aantal nog geen banden heeft met Israël.
Naast het vaststellen van een basislijn voor de gezondheid van koralen, is het onderzoekscentrum van plan om realtime meetstations met sensoren en camera’s op verschillende punten in de Rode Zee te installeren om de gezondheid van koralen te meten en onderzoekers te waarschuwen wanneer koraalriffen beginnen af te sterven.
De eerste sensoren zullen voor de kust van Eilat worden geïnstalleerd. De tweede groep wordt in de herfst ingezet bij Aqaba en de hoop is dat een derde groep zal worden opgezet voor de kust van Soedan.
Gidon Bromberg, de Israëlische mededirecteur van EcoPeace Middle East, benadrukt dat er verschillende belangrijke beleidswijzigingen nodig zijn die moesten plaatsvinden om de riffen te redden.
Als eerste de annulering van een zeer controversiële overeenkomst tussen het staatsbedrijf Europe Asia Pipeline Company en de Verenigde Arabische Emiraten om ruwe olie van de Golf naar Eilat te brengen en deze via landleidingen naar Ashkelon aan de Middellandse Zeekust te leiden. De voormalige en huidige ministers van milieubescherming, samen met een brede coalitie van wetenschappers, milieuactivisten en lokale autoriteiten, waaronder die van Eilat, waarschuwen dat zelfs een klein lek verwoestende gevolgen kan hebben voor de koraalriffen.
Als tweede is het nodig voor Israël om toe te treden tot de Regionale Conventie voor het behoud van de Rode Zee en de Golf van Aden, die in 1982 in Saoedi-Arabië werd opgericht maar om politieke redenen gesloten bleef voor de Joodse staat.
Ook is het tijd om de plannen uit te voeren voor een Red Sea Marine Peace Park, ontwikkeld in het kader van het vredesakkoord dat in 1994 werd ondertekend tussen Jordanië en Israël.
Jordanië heeft de wens uitgesproken om zijn stranden aan de Rode Zee tot UNESCO-werelderfgoed te laten verklaren, wat de mogelijkheid biedt om een reeks van dergelijke locaties rond de Rode Zee te creëren, waarvan de locaties kunnen worden bepaald met behulp van het onderzoek van de expedities.
Ten slotte moest NEOM, een nieuwe duurzame, futuristische Saoedische stad langs de kust van de Rode Zee, nauwlettend worden gevolgd om ervoor te zorgen dat het een positieve bijdrage levert en de vervuiling niet verergert.
De Fleur de Passion, geschikt voor maximaal 14 personen, vaart de 652 zeemijl (ongeveer 1200 kilometer) in vijf dagen van Eilat naar Port Sudan. Van de wetenschappers wordt verwacht dat ze meehelpen met zeilen.
Het schip was een van de 600 van dergelijke boten die door de nazi’s werden gebouwd om mijnen te leggen, maar om eruit te zien als vissersvaartuigen. Hiervan werden er tijdens de oorlog 300 tot zinken gebracht en de rest werd ingenomen door de geallieerden. Deze specifieke boot werd tot 1970 door het Franse leger gebruikt, daarna door particulieren gekocht en uiteindelijk overgenomen door de in Genève gevestigde non-profit Fondation Pacifique, die het aanpaste om te dienen als logistiek platform voor zeeonderzoek.
Het zeilde aanvankelijk vanuit het Spaanse Sevilla en arriveerde ongeveer een maand geleden in Aqaba, Jordanië, voor reisvoorbereidingen en gezamenlijk koraalonderzoek waaraan ook Jordaanse experts deelnamen.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!