Om er uw chique kopje van te maken, ondergaat speciale koffie een lange, moeizame en vaak continentale reis, waarbij de bonen op precies de juiste luchtvochtigheid moeten worden gehouden en er absoluut onberispelijk uit moeten zien.
Dat is geen sinecure, zeker niet als het meten van al deze parameters wordt gedaan met werkprocessen van weleer, schrijft Naama Barak in ISRAEL21C.
“De koffie-industrie is nauwelijks gezien geen nieuwe technologieën in te voeren tijdens de 20 ste eeuw. Mensen werken zoals ze 200 jaar geleden deden, ”zegt Eduardo Shoval, medeoprichter van Demetria , een Israëlisch-Colombiaanse startup die met de kracht van kunstmatige intelligentie (AI) een revolutie in die industrie teweeg wil brengen .
“Plots realiseer je je dat je iets hebt dat zowel een technologische uitdaging als een zakelijke kans is, dat je van begin tot eind invloed kunt hebben op de branche. Dit gaat niet over het hier en daar upgraden van een proces, maar over het streven naar een grote sprong voorwaarts in de industrie ”, zegt hij.
Shoval is een serieel ondernemer, mentor en business coach die in de jaren tachtig zijn eerste startup oprichtte. Zijn werk aan Demetria ging van start in 2018 toen hij twee van zijn andere medeoprichters ontmoette, die Israël doorzochten op zoek naar technologieën die ze konden gebruiken in de subtropische wereld.
“Er zijn technologieën in Israël die je kunt gebruiken om verbazingwekkende dingen te doen op allerlei plaatsen over de hele wereld, en we gingen voor de wereld van koffie”, zegt hij.
Koffie cupping
Het resultaat is de spectrometer van Demetria, een kleine, draagbare gadget die de grootte, het gewicht, de vochtigheidsgraad en andere parameters van de bonen meet en die informatie doorgeeft aan een mobiele app, waardoor koffietelers, handelaren, kopers en barista’s veel handwerk en kosten besparen. en problemen.
“Om dat punt te bereiken waarop je de koffie krijgt waar je van houdt en keer op keer wilt krijgen, is een lang proces waar wij als koffiedrinkers niet aan worden blootgesteld”, zegt Demetria’s VP Product Eliran Lazar.
“Je moet ervoor zorgen dat je niet per ongeluk de eigenschappen verliest die we van die koffie wilden hebben”, merkt hij op. “Tegenwoordig gebeurt dat alleen nog met de hand. Op elk punt dat u de koffie wilt controleren, moet u een professional binnenhalen. We zijn hier om dit op een technologische manier te doen. “
De professionals die Lazar noemt, doen aan ‘koffie cupping’, een proces waarbij ze koffiebonen wegen, proeven en evalueren. Cupping kan meerdere keren plaatsvinden in de koffietoeleveringsketen, waardoor het een kostbare onderneming is. Het is ook afhankelijk van mondelinge tradities die moeilijk door te geven zijn.
Kunstmatige intelligentie (AI) kan dat aspect aan. “We hebben heel veel koffie geleverd gekregen van onze zakenpartners. We hebben onze analyse erop uitgevoerd en we leren de technologie nu aan de computer”, legt Lazar uit.
“Onze technologie weet de verschillende smaken en kwaliteiten van een soort te identificeren. We kunnen tools bieden die gewoon niet bestonden op het gebied van kwaliteitscontrole, ”voegt Shoval toe.
Van teler tot koper tot koffiebrander
Demetria is onlangs begonnen met het op de markt brengen van twee apps die betrekking hebben op de grootte van bonen, maar verwachten dat het gebruik zal toenemen.
“We denken dat onze technologie binnenkort overal in de koffietoeleveringsketen te vinden is, van de teler tot de kopers en de koffiebranders. Ze zullen deze technologie allemaal willen gebruiken om te profiteren van de voordelen die de technologie elk van hen kan bieden, ”zegt Shoval.
Hij merkt op dat koffieboeren de kwaliteit en waarde van hun product meteen kunnen beoordelen.
“Dit zijn families die de koffie verbouwen. Ze krijgen een heel klein percentage van het bedrag dat iemand uiteindelijk aan een barista betaalt. Onze technologie heeft het potentieel om het inkomen van de boeren drastisch te verbeteren, omdat ze in staat zullen zijn om de kwaliteit te verbeteren en informatie te krijgen over wat ze verbouwen,” zegt hij. “Er is een kans om invloed uit te oefenen voor verbetering van de inkomsten van de 12 miljoen koffietelers die er wereldwijd zijn.
Voor meer informatie klik hier
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!