Het in 2008 opgerichte Israëlisch bedrijf Autotalks ontwikkelt V2X-chips waarmee smart-cars verbinding met elkaar kunnen maken. Met deze chips kunnen belangrijke gegevens over de auto, de locatie, snelheid, richting en informatie over infrastructuur onderling worden uitgewisseld.
Autotalks is niet het enige bedrijf die dit doet. Er zijn twee concurrerende voertuigcommunicatiesystemen gebaseerd op cellulaire technologie en Wi-Fi. Echter Autotalks is een van de weinige bedrijven die een chips heeft ontwikkeld om beide systemen te ondersteunen.
Zodra de regelgeving is voltooid, wordt V2X een verplichte veiligheidsmaatregel voor toekomstige auto’s. Sommige autofabrikanten installeren V2X al zonder te wachten op wettelijke regelingen.
Voor zover bekend heeft Autotalks al twee grote contracten afgesloten om hun chips in toekomstige modellen te installeren. Namelijk met Volkswagen en Toyota. Het zou gaan om honderdduizenden auto’s.
Het bedrijf werkt ook samen met China om V2X-technologie, gebaseerd op 5G-cellulaire netwerken, onderdeel te maken van de standaard uitrusting voor Chinese auto’s in de komende drie jaar.
Autotalks noemt zichzelf de pionier en leider van de V2X-chipsetmarkt en biedt klanten over de hele wereld state-of-the-art V2X-oplossingen. De chipsets van het bedrijf worden al in veel landen geïmplementeerd en zijn grondig getest door bijna alle OEM’s en Tier1’s. Autotalks was de eerste en nog steeds de enige die een dual-mode chipset aanbood, die zowel DSRC als C-V2X ondersteunt. Het is de best presterende, meest vertrouwde V2X-oplossing.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!