Volgens het financiële dagblad Globes, zeggen bronnen in de logistieke sector dat de blokkering van het Suezkanaal mogelijk een belangrijke katalysator zal worden voor verschillende plannen om via Israël alternatieve handelsroutes aan te leggen en de Perzische Golf met de Middellandse Zee te verbinden.
Er bestaan namelijk al enige tijd drie belangrijke infrastructuurprojecten om de afhankelijkheid van het Suez kanaal voor de aanvoer van goederen uit Azië naar Europa te verminderen.
De eerste is de aanleg van de oliepijpleiding van Eilat naar Ashkelon, die deel zal uitmaken van een oliepijpleiding van de Perzische Golf naar de Middellandse Zee.
Het tweede project is een spoorlijn vanuit Dubai via Saoedi-Arabië en Jordanië, die dan wordt aangesloten op de spoorlijn van Beit Shean naar Haifa.
En het derde project is een spoorlijn van Eilat naar de haven van Ashdod.
Deze projecten zullen naar schatting tientallen miljarden dollars kosten en hebben geen vooruitgang geboekt, voornamelijk omdat het lastig is om geld in te zamelen bij internationale instanties, waaronder de Chinese regering en de Europese Unie.
Vorig jaar oktober werd in Dubai al een contract getekend voor de aanleg van de oliepijpleiding van Eilat naar Ashkelon en recenter werden plannen goedgekeurd om de Haifa-Beit Shean-spoorlijn oostwaarts naar de Jordaanse grens uit te breiden. Maar voor deze projecten is nog lang geen budget toegewezen, laat staan dat er sprake is van de start van de bouw.
Verwacht wordt echter dat de noodzaak er van nu wordt ingezien, omdat de blokkering van het Suez kanaal heeft aangetoond hoe afhankelijk de wereld is van deze belangrijke verbinding tussen Azië en Europa.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!