Volgens de Israëlische minister van Milieu is de olieramp die Israëls kust heeft getroffen veroorzaakt door een niet-geregistreerde Libisch schip. Deze voer vanuit Iran door de Middellandse zee naar Syrië en loosde de olie voor de kust van Israël en is nu in Irak.
“Nadat we het aantal verdachten bij het incident hadden beperkt, ontdekten we dat het niet alleen om milieucriminaliteit ging, maar om milieuterrorisme”, zei de minister in een tweet.
Gamliel zei in een persconferentie woensdagvond dat het schip vanuit Iran was vertrokken en zijn zender had uitgeschakeld voordat het Israëlische wateren binnenging om de olie te lozen. Vervolgens zette het schip zijn reis zogenaamd voort naar Syrië voordat het terugkeerde naar Iran, waar het schip zich op dit moment nog steeds bevindt.
Degenen die verantwoordelijk zijn voor de vervuiling “moeten de prijs betalen”, betoogde Gamliel. “De eigenaar van het schip heeft zwart bloed aan zijn handen”.
Het betreffende schip is de Emerald, een 19 jaar oud schip dat vele malen van eigenaar is gewisseld, in het verleden heette de tanker EBN BATUTA en voer hij onder de vlag van Malta, voordat hij ging varen onder de vlag van Panama. De operator is de afgelopen jaren GNMTC geweest, een door Libië gecontroleerd bedrijf.
Volgens minister Gamliel laadde het schip tussen 14 en 18 januari ruwe olie in de Perzische Golf, blijkbaar in Iran of Irak en voer het op 20 januari de Straat van Hormuz over, die de Golf van Oman in de Indische Oceaan verbindt met de Perzische Golf. Op 31 januari passeerde het het Suezkanaal en kwam het vervolgens in de economische wateren van Egypte. Volgens het ministerie van Milieubescherming heeft het vervolgens de zender 23 uur lang uitgeschakeld en is het doorgevaren naar Syrië. Op 15 februari bereikte ze Port Said opnieuw en stak ze het Suezkanaal over, op 27 februari stak ze de Straat van Hormuz over en kwam gisteren aan in de haven van Umm Qasr in Irak, nabij de stad Basra in Irak.
Naar schatting 1.000 ton zwarte teer spoelde aan op meer dan 90% van de 195 kilometer lange kustlijn van Israël. De regering wacht de resultaten van de waterkwaliteitstests af, alvorens mogelijk enkele stranden te heropenen. De stranden langs de kust zijn gesloten.
Het ministerie identificeerde ongeveer 10 schepen in de regio als mogelijke boosdoeners. Vervolgens zijn de namen van tientallen andere schepen aan de lijst toegevoegd. De lijst met verdachte schepen werd daarna met hulp van buitenlandse functionarissen opnieuw verkleind tot ongeveer 10.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!