Als Gennadiy Verba, CEO van Atlas LTA zijn zin krijgt, komen er zeppelins voor passagiersvervoer en zeppelins die grote industriële apparatuur, zoals windturbinebladen of andere bijzondere vracht, naar moeilijk bereikbare locaties vervoeren.
“Het zijn luchtschepen die, in tegenstelling tot de Hindenburg – die in 1937 in brand vloog- hun lift door helium krijgen. Dit is een niet-brandbaar gas”, zegt Verba in een interview met ISRAEL21C.
Atlas LTA (de LTA staat voor “lichter dan lucht”) begon zijn leven in Rusland, waar Verba zo’n 25 jaar geleden RosAeroSystems oprichtte. Het bedrijf bouwde een verscheidenheid aan luchtschepen, vastgebonden luchtballonnen (blimps die worden gebruikt voor bewaking en aan de grond zijn vastgemaakt met een touw) en platforms op grote hoogte.
Israël had iets dat Verba nodig had om zijn luchtschepen naar een hoger niveau te tillen: expertise in elektrische voortstuwingssystemen die een eeuwenoude technologie naar de moderne tijd zouden brengen.
Atlas werkt aan drie hoofdlijnen:
Atlas 11 – een luxueus “vliegend jacht” om te concurreren met helikoptervluchten.
ATLANT – Het vlaggenschip van Atlas LTA, de ATLANT, is 200 meter lang en 100 meter breed, groot genoeg om 165 ton over een afstand van 2.000 kilometer te vervoeren met een snelheid van 120 kilometer per uur voordat de brandstof op is of de elektrische batterijen leeg zijn.
SkyLift – dit is misschien het eerste luchtschip die mensen gaan gebruiken. Het is in wezen een door een ballon aangedreven lift die plaats biedt aan 18 personen. De SkyLift stijgt binnen zes minuten 150 meter.
“We verwachten dat de eerste vluchten in de komende anderhalf tot twee jaar zullen plaatsvinden”, vertelt Verba aan ISRAEL21c. Hij hoopt dat de eerste op toerisme gerichte luchtschepen in Israël zullen worden gelanceerd. Hij stelt zich luchtschepen voor die boven de oude stad van Jeruzalem zweven, hoewel hij eraan toevoegt “er zijn ruïnes over de hele wereld, zoals in Peru, die alleen van bovenaf te zien zijn.”
Om te voorkomen dat iemand zich zorgen maakt over een Hindenburg-ramp, legt Verba uit dat de waterstof wordt opgeslagen in een aparte kamer in de heliumballon. “Zelfs als er een lek is – en de kans daarop is bijna nul – zal de waterstof zich vermengen met het helium, waardoor het onbrandbaar wordt.”
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!