Goed nieuws voor iedereen die binnenkort een elektrische auto wil aanschaffen, de Israëlische startup StoreDot heeft deze week aangekondigd dat het de eerste 1.000 van zijn extra snelladende XFC batterijen voor elektrische auto’s heeft geproduceerd.
De gepatenteerde lithium-ionbatterijen van StoreDot kunnen in 5 minuten volledig worden opgeladen, vergeleken met 30 tot 40 minuten voor andere accu’s voor elektrische auto’s, waaronder die van bedrijven zoals Tesla.
“Als de XFC-batterijen van StoreDot in de loop van de komende drie jaar in grote getale kunnen worden geproduceerd, kan het ‘t einde betekenen voor de interne verbrandingsmotor”, voorspelt professor Chao-Yang Wang van het Battery and Energy Storage Technology Center aan de Pennsylvania State University.
“De belangrijkste belemmering voor de acceptatie van elektrische voertuigen zijn niet langer de kosten”, legt StoreDot CEO Doron Myersdorf aan ISRAEL21C uit. ‘Het is bereikangst. Of je bent bang dat je vast komt te zitten op de snelweg of je moet twee uur in een laadstation wachten. Maar als de ervaring van de bestuurder precies hetzelfde is als bij het benzine tanken van een benzineauto, verdwijnt deze hele angst.”
Op de Ecomotion-conferentie van 2019 in Tel Aviv toonde StoreDot het live opladen van een motorfiets in vijf minuten. En vorig jaar onthulde StoreDot dat het zijn snelladende batterijtechnologie had overgenomen om met autonome drones te werken .
“We geven technische monsters vrij van een massaproductielijn”, vertelde Myersdorf aan de krant The Guardian. “Dit toont aan dat het haalbaar is en dat het commercieel klaar is.”
StoreDot vervangt het grafiet dat in traditionele lithium-ionbatterijen wordt gebruikt door nanodeeltjes op basis van germanium waarin ionen snel en gemakkelijker kunnen passeren. StoreDot is van plan om volgend jaar over te stappen op silicium – dat minder duur is dan germanium – om de kosten gelijk te maken aan lithium-ionbatterijen.
StoreDot werkt samen met BP, het Britse petroleumbedrijf, om duizenden bestaande benzinestations om te bouwen tot laadstations voor de batterijen.
Professor Wang merkt op dat om snel opladen economisch haalbaar te maken, het minstens 500 keer herhaalbaar moet zijn zonder de batterij te beschadigen. Myersdorf zei dat de batterijen van StoreDot 1000 cycli kunnen worden opgeladen met behoud van 80% van hun oorspronkelijke capaciteit.
De voorbeeldaccu-cellen – die nu zullen worden gedistribueerd naar fabrikanten van elektrische voertuigen om te testen – werden geproduceerd door StoreDot’s strategische partner in China, EVE Energy. De batterijen zijn ontworpen om te worden geproduceerd op bestaande lithium-ion-productielijnen, wat de prijs verder laag moet houden.
StoreDot, opgericht in 2012 en met het hoofdkantoor in Herzliya, heeft 130 miljoen dollar opgehaald bij investeerders, waaronder Daimler AG, TDK Corporation en Samsung Ventures, evenals BP Ventures.
“We staan aan de vooravond van een revolutie in het opladen van elektrische voertuigen die de kritische barrière voor massale acceptatie zal wegnemen”, stelt Myersdorf.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!