De OV-bussen in Israël zijn in stedelijke gebieden zoals Tel Aviv vaak vol terwijl in landelijke gebieden zoals bijvoorbeeld in het zuiden van het land, bussen vaak leeg over lange routes rijden. Onnodig en milieuvervuilend.
De in tel Aviv gevestigde startup Operatti, pakt dit probleem aan en richt zich op ‘slim openbaar vervoer’. Het idee is om een openbare vervoerdienst te creëren met behulp van data-gestuurde capaciteitsoptimalisatie, die zowel efficiënt als betrouwbaar is.
Shaked Karby, medeoprichter en nu chief marketing officer van Operatti, zegt dat “het idee is om een openbare dienst te creëren die zowel efficiënt als betrouwbaar is, met behulp van data-gestuurde capaciteitsoptimalisatie.”
De door de startup ontwikkelde app stelt passagiers in staat om ritten met het openbaar vervoer vooraf te reserveren langs een vooraf bepaalde route en stuurt vervolgens het meest efficiënte voertuig om ze op te halen volgens het real-time capaciteitsbeheersysteem.
“Als er op een bepaalde locatie langs een route maximaal vier passagiers zijn, stuurt de vervoersautoriteit alleen een taxi om ze op te halen. Meer dan een dozijn mensen die om ritten op de route vroegen, kregen een bus van volledige grootte toegewezen, terwijl een minibus de nummers ertussenin kon verwerken. Kleinere voertuigen om minder rijders op te halen, zijn kostenefficiënter, zei Karby in een interview met The Times of Israel.
We willen niet dat er lege bussen “honderden kilometers rijden”, zei Karby. “We willen gewoon het meest efficiënte voertuig zien, dat is het goedkoopste en het handigst voor de passagier.”
In plaats van zich te concentreren op stedelijke gebieden, waarvan Karby zei dat ze veel mobiliteitsoplossingen en onbeperkte vraag hebben, richt Operatti zich op het stroomlijnen van de efficiëntie van het openbaar vervoer in voorstedelijke en landelijke gebieden.
Karby zei dat ze veel mobiliteitsoplossingen en onbeperkte vraag hebben, maar Operatti richt zicht op het stroomlijnen van de efficiëntie van het openbaar vervoer in voorstedelijke en landelijke gebieden zoals bijvoorbeeld in het zuiden van het land waardoor het eerste proefprogramma naar verwachting volgend jaar, of mogelijk eerder, in de Negev-regio van start zal gaan.
Op dit moment werkt Operatti samen met Tel Aviv University en Bar-Ilan University aan het voorspellen van passagiersgedrag en hoe mensen zich verplaatsen in de buitenwijken van Israël, en verzamelt het de gegevens om de basis van de app te helpen bouwen. Het bedrijf creëert routes en zoekt uit met welke openbaarvervoersbedrijven het zal samenwerken.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!