De Israëlische startup Sightec zei woensdag dat het een “wereldwijde primeur” heeft bereikt met een vlucht van een bezorgdrone die erin is geslaagd om met succes zijn bestemming te bereiken in een gebied waar geen GPS ontvangst mogelijk is en buiten het gezichtsveld van de onderzoekers, met behulp van computervisie en kunstmatige intelligentietechnologieën.
De testvlucht maakte deel uit van een aanbesteding van het pilotprogramma voor dronelevering dat wordt uitgevoerd door het Israëlische Ministerie van Transport (MOT), Ayalon Highways, de Civil Aviation Authority of Israel (CAAI) en de Israel Innovation Authority, voor het testen en demonstreren van dronetechnologieën in een beheerd luchtruim.
Volgens Roy Shmuel, de CEO van Sightec, is dit een belangrijke mijlpaal op weg naar de goedkeuring van bezorgdrone operaties in Israël.
Door de software die de in Tel Aviv gevestigde startup heeft ontwikkeld, onder de naam NavSight, verandert de software de camera’s van iedere staandaardrone in slimme, betaalbare sensoren die de drone in staat stellen om “zijn omgeving te zien en te begrijpen”, zoals de menselijke piloot dat doet, en met behulp van videoverwerkingstechnologie om de drone te helpen zijn locatie in realtime te identificeren.
“Omdat GPS-signalen zijn altijd beschikbaar zijn of kunnen worden verstoord door een satelliet storing, zonnevlammen of zelfs kwaadwillig hacken, is het van cruciaal belang om andere vormen van navigatie te ontwikkelen, waardoor de afhankelijkheid van gps wordt verminderd vooral in het geval van drones, die zouden kunnen crashen zonder het signaal en mensen en gebouwen in gevaar zouden kunnen brengen,” zei Roy Shmuel, de CEO van Sightec.
“We geven drones de mogelijkheid om veilig van punt A naar punt B te komen”, zei hij, zonder dat er gps-signalen nodig zijn. “Er is momenteel wereldwijd geen andere oplossing beschikbaar,” voegde hij eraan toe.
Voorafgaand aan de vlucht wordt de route voorgeprogrammeerd in de drone, maar als de GPS uitvalt, wordt de camera automatisch ingeschakeld en werkt deze als een sensor.
Hierdoor kan de drone zijn omgeving in realtime visualiseren, wat hij ‘ziet’ met een kaart, en zijn eigen locatie bepalen, zowel tijdens dag- als nachtmissies. De technologie kan grond- en luchtobjecten detecteren en classificeren, en 3D-mapping uitvoeren om de omgeving volledig te begrijpen. De drone is dan in staat om veilig te landen in de noodmodus of zijn uiteindelijke locatie te bereiken zonder gebruik van de GPS of een menselijke piloot, zei Shmuel.
Tijdens de testvlucht op zondag navigeerde de technologie van Sightec de drone met succes op vijf vooraf bepaalde routes nabij de zuidelijke stad Yeruham. “De drone voltooide elke route veilig, van start tot volledige landing, over woestijn en bouwplaatsen”, zei Shmuel.
De test werd uitgevoerd als onderdeel van een aanbestedingsproces van Ayalon Highways, dat op zoek is naar technologieën die de dreiging van GPS-verstoring bij drone-operaties oplossen.
Sightech en haar partner, Simplex Interactive, werden geselecteerd om hun technologie te demonstreren. Simplex heeft een drone-besturingssysteem ontwikkeld waarmee meerdere drones buiten de visuele gezichtslijn en in het gedeelde luchtruim kunnen worden bediend.
De software van Sightech integreert algoritmen die zijn gebaseerd op academisch onderzoek onder leiding van prof. Joseph Francos van de afdeling elektrotechniek en computertechnologie aan de Ben-Gurion Universiteit van de Negev.
In de komende kwartalen zal de startup aanvullende pilots met zijn technologie uitvoeren op verschillende locaties in Israël, zei Shmuel.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!