De grootste telecommunicatieprovider van Israël, Bezeq, publiceerde cijfers van een onderzoek naar de online gewoonten van Israëliërs waaruit blijkt dat Israëliërs gemiddeld 12 uur per dag voor een scherm zitten.
Het rapport, dat voor het zevende jaar wordt gepubliceerd, geeft een overzicht van het gebruik en de gedragsgewoonten van Israëliërs in het digitale tijdperk en is gebaseerd op bedrijfs- en marktgegevens en een onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met het onderzoeksinstituut TNS-KANTAR.
Uit het rapport blijkt dat de gemiddelde internetgebruiker bestanden downloadt met een snelheid van gemiddeld 12 gigabyte per dag, een stijging van 30% ten opzichte van 2019. Andere cijfers wijzen uit dat 26% van de huishoudens als ‘slimme huizen’ wordt beschouwd, 26% van de mensen een inbraak op hun persoonlijke accounts heeft meegemaakt en dat 21% schade heeft geleden door cyberaanvallen op hun smartphones of computers.
Volgens de bevindingen spenderen Israëliërs gemiddeld 12 uur per dag achter schermen, meestal voor werk- of studiedoeleinden die dit jaar zijn verschoven naar bijna volledig op afstand via applicaties zoals Zoom.
Van het totaal aantal respondenten aan de enquête zei 68% dat ze vanwege de coronapandemie vanuit huis waren gaan werken. Volgens 63% is thuiswerken handiger en ze willen blijven werken vanuit huis, zelfs nadat de beperkingen zijn opgeheven.
Aan de andere kant zei 69% van de respondenten, die ouders zijn van kinderen die thuis studeren, dat hun balans tussen werk en privé is aangetast en dat 57% van hen meer uren werkt en minder productief is omdat ze ook voor hun kinderen moeten zorgen. De studie benadrukte dat vooral werkende moeders vonden dat ze harder moesten werken,
Voor 70% van de respondenten was 2020 de eerste keer dat ze Zoom leerden gebruiken, 48% zei vorig jaar geld over te maken via online betaaldiensten en 25% zei dat ze overstapten op online winkelen.
YouTube is het toonaangevende platform voor begeleidende trainingen, waarbij 71% van de respondenten zegt dat ze tijdens het kijken naar video’s liever sporten.
Hoewel singles al vele jaren dating-apps gebruiken om partners te vinden, zijn de dates zelf dit jaar digitaal gegaan, waarbij 40% van de singles zei dat ze op externe dates gingen en 64% zelfs beweerde dat daten op afstand hen veel tijd bespaarde. Maar niet iedereen is een fan: 65% van de respondenten zegt dat ze niet zo van ‘op afstand daten’ genoten als van normale dates.
Uit de Bezeq-enquête bleek ook dat de meeste ouders aangaven dat ze milder waren als het ging om de tijd die hun kinderen voor het scherm doorbrachten, 69% zei dat ze hen meer tijd lieten doorbrengen achter verschillende apparaten om zichzelf vrij te maken voor andere taken. Kinderen lijken er blij mee te zijn: 70% van de ouders zegt dat hun kinderen liever op een smartphone speelden dan andere bezigheden zoals buitenspelen, lego, sport of consoles.
Uit het onderzoek bleek ook dat 70 procent van de huishoudens in 2020 hun internetinfrastructuur en thuiscomputerapparatuur had bijgewerkt. Slechts 30% van de mensen die overgingen op thuiswerken ontving financiële steun van hun werkgever om de upgrades te financieren. Bovendien ontving slechts 11% van de studenten financiering of apparatuur voor leren op afstand van de lokale of nationale overheid.
Een overgrote meerderheid van de respondenten (90%) zei dat ze het afgelopen jaar zijn overgestapt op online winkelen, waarbij computers en mobiele telefoons, kleding en schoenen, boeken en apparaten het grootste deel uitmaken van de artikelen die ze online hebben gekocht. Van het totaal aan online shoppers kocht 80% op Israëlische websites, vergeleken met 56% die op internationale sites kocht.
Door beperkingen voor thuisblijven is het gebruik van videocontent toegenomen, waarbij 93% van het publiek zegt dat ze streamingdiensten gebruiken. Daarnaast steeg het percentage mensen dat naar streamingdiensten op televisie keek naar 51%, vergeleken met 26% in 2019.
“Het afgelopen jaar werd gekenmerkt door een versnelde digitalisering over de hele linie. Covid-19 liet ons allemaal thuis en veranderde de manier waarop we werken, winkelen en studeren, en benadrukte vooral de behoefte aan stabiel internet, dat een huishoudelijke noodzaak is geworden ”, aldus Keren Leizerovitch, Chief Marketing and Innovation Officer bij Bezeq.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!