De annulering van passagiersvluchten overal ter wereld als gevolg van de coronapandemie heeft de internationale bulkvrachtcapaciteit de afgelopen maanden aanzienlijk beïnvloed, volgens de IATA Air Cargo Market Analysis voor 2020. Over het algemeen is de internationale bulkvrachtcapaciteit met 43,7% afgenomen in jaar-op-jaar termijnen tot maart 2020.
In tegenstelling tot het negatieve effect dat COVID-19 had op de commerciële luchtvaart, is de vraag naar speciale vrachtvliegtuigen gestegen gedurende de pandemie, waarmee wordt ingespeeld op de groeiende afhankelijkheid van de klant van luchtbezorging en online handel.
Als een van ‘s werelds leiders in het ombouwen van wide-body passagiersvliegtuigen in vrachtvliegtuigen, heeft Israel Aircraft Industries (IAI) de afgelopen maanden nieuwe orders binnengehaald, waardoor meer conversies zijn binnengehaald voor de groeiende internationale operatie.
“Onze huidige belangrijkste programma’s in de business line Conversion & Upgrades zijn de conversie van Boeing 767-300 en B737-700 / 800 passagiersvliegtuigen in vrachtvliegtuigen”, zegt Noam Sharoni, directeur 767 Cargo Conversions bij IAI Aviation Group. “De 767-300 is het juiste platform, op het juiste moment voor luchtvracht. We hebben momenteel zes conversielijnen op Ben Gurion Airport en één lijn in Mexico, waardoor IAI elk jaar 18 omgebouwde 767-300’s en meer kan leveren. ” Voegde Sharoni toe.
IAI heeft onlangs een contract getekend met DHL International GmbH om drie B767-300 om te bouwen naar een BDSF-vrachtconfiguratie, met een optie voor een vierde vliegtuig. In 2016 waren DHL-toestellen uitgerust met Winglets de eerste met die configuratie die werd geconverteerd en gecertificeerd nadat een reeks testen resulteerde in een verwijzing naar de aanvullende typecertificeringen (STC) van de FAA, EASA en CAAI. De originele STC werd toegekend in 2009 en na goedkeuring van de Mod. in 2016 werden vele andere vliegtuigen met Winglets omgebouwd en afgeleverd.
Als toonaangevende wereldwijde leverancier van vliegtuigconversies heeft IAI de capaciteit om vliegtuigmodificaties en conversies voor smalle, middelgrote en brede rompvliegtuigen te ontwikkelen, certificeren, produceren, testen en leveren om aan de marktvraag en de behoeften van de klant te voldoen.
Het vermogen om wijzigingen te ontwikkelen en te certificeren en de productie in het buitenland uit te breiden, stelt IAI in staat om op de meest gemakkelijke en kosteneffectieve manier in te spelen op de vraag van de markt en in te spelen op de behoeften van de klant, ongeacht de locatie van de klant.
Deze technische capaciteiten en het bewezen trackrecord in samenwerking met sterke investeerders en verhuurders stellen IAI in staat om die programma’s te beheren als een solide, toekomstgericht bedrijf.
Voorspellingen over de vraag naar luchtvracht die zijn opgesteld, voorspellen een behoefte aan 1.000 – 1.500 vrachtvliegtuigen in de komende jaren. Terwijl Boeing en Airbus aan een deel van de vraag zullen voldoen met speciaal gebouwde vrachtvliegtuigen, zullen tweedehands passagiersvliegtuigen die naar vrachtvliegtuigen zijn omgezet, het leeuwendeel van dit volume leveren, voornamelijk Boeing 737 tot en met 777.
IAI heeft tot voor kort ook de 767-200 en 747-400 omgebouwd. Hoewel de Jumbo Jet een grote capaciteit biedt voor buitenmaatse vrachten, maakte zijn beruchte brandstof verslindende hem impopulair in tijden van hoge brandstofkosten. De dalende olieprijs deed de belangstelling voor 747-400 vrachtconversies weer oplaaien. Tegenwoordig is IAI ‘s werelds exclusieve leverancier voor 747-400 vrachtconversie en levert het in 2017 twee van dergelijke vliegtuigen aan klanten.
Een van de door IAI nagestreefde conversiemogelijkheden voor smalbody is de 737NG, die de conversielijnen 737-700 en 737-800 volgt die momenteel in China en Mexico actief zijn om aan de groeiende vraag te voldoen.
IAI’s Aviation Group heeft uitgebreide ervaring opgedaan met het uitvoeren van conversieprogramma’s voor commerciële vliegtuigen. Meer dan 250 door IAI omgebouwde vliegtuigen hebben na hun ombouw met hoge betrouwbaarheid meer dan twee miljoen vlieguren opgebouwd. Deze activa stellen het bedrijf in staat om te voldoen aan de stijgende vraag als gevolg van de groei van de e-commercemarkt en de gevolgen van de COVID-19-pandemie.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!