Israël is al lang een broeinest van reizen technologie . Maar van de meer dan 300 Israëlische startups houden de meeste zich met reizen bezig, schat ISRAEL21c. De meeste zijn toegewijd om toeristen te helpen erachter te komen waar ze heen moeten, wat ze moeten eten, wanneer en waar ze kunnen verblijven en hoe ze er het beste kunnen komen.
Covid-19 heeft die kant van de reisbranche voorlopig op zijn kop gezet. Maar Israëlische bedrijven lopen opnieuw voorop, in dit geval door technologieën te creëren die reizigers gezond kunnen houden in onze nieuwe pandemische realiteit.
Als het eindelijk veilig is – of in ieder geval veiliger – om te reizen, zullen Israëlische reistechnologiebedrijven een belangrijke rol spelen. We hebben er acht uitgekozen.
Binah.ai controleert vitale functies met alleen uw smartphone. Foto: screenshot
Zou je spontaniteit inruilen voor de mogelijkheid om uit eten te gaan, naar een concert te gaan of weer naar het buitenland te vliegen? Binah.ai vindt dat dat mogelijk moet zijn tijdens een pandemie. De software van het bedrijf scant de huid van een persoon om vitale functies te lezen die verband houden met een grotere kans op Covid-19-infectie.
De software kan worden ingebed in de website van een restaurant, luchtvaartmaatschappij of concert locatie, zodat u voor aankomst thuis een scan kunt maken met de camera van uw computer. Als alles er normaal uitziet, krijg je een pas om te presenteren. Binah meet hartslag, zuurstofverzadiging, ademhalingsfrequentie, mentaal stressniveau en hartslagvariaties met een nauwkeurigheid tussen 80% en 99%. Het bedrijf werkt nu aan goedkeuring door de FDA.
Het grootste risico om midden in de pandemie te vliegen, is niet in het vliegtuig, maar het bewaren van sociale afstand in de doorgaans overvolle en kronkelende veiligheidscontrolelijn voorafgaand aan het instappen. Op kunstmatige intelligentie gebaseerde software van de Israëlische startup SeeTrue kan het proces met 30% of meer versnellen.
De technologie van SeeTrue kan worden aangesloten op bestaande scanners om het screeningpersoneel automatisch te waarschuwen voor verdachte objecten in de handbagage van een passagier. Dat betekent dat agenten 50% minder zakken openen dan normaal, met als resultaat een snellere beweging op de lopende band.
Nog een voordeel: minder fysiek contact tussen middelen en tassen. Dat is belangrijk voor reizigers, maar ook voor de agenten: 2.885 TSA-werknemers in de VS hebben tot nu toe positief getest op Covid-19 en negen zijn overleden.
Wat SeeTrue doet voor beveiligingslijnen op luchthavens, wil de Israëlische startup Wishbox doen voor hotel check-ins. De software van het bedrijf kan worden geïntegreerd met bestaande hotelbeheersystemen en boekingsmachines zoals Booking.com om slimme berichten naar gasten te sturen via e-mail, sms en WhatsApp.
Het systeem stelt het hotel in staat om zonder contact informatie van aankomende gasten te verzamelen (paspoortscans, borgsommen, verzoeken om laat uitchecken, elektronische handtekeningen van documenten). Reizigers staan daardoor minder lang in de rij bij de receptie. Wishbox-gebruikers kunnen ook op afstand hotelservices kopen, zoals maaltijden en kamerupgrades.
Wishbox kan zelfs de persoonlijke conciërgebalie vervangen door uitstapjes, rondleidingen en lokale attracties aan te bevelen. Het systeem kan ook een gezondheidsvragenlijst versturen die gasten voor aankomst moeten invullen.
Bent u ooit vroeg in uw hotel aangekomen om te ontdekken dat uw kamer nog steeds werd schoongemaakt? Dat was voor Covid-19 een lichte ergernis; nu is het een riskante zaak, want het kan betekenen dat je meer tijd in een openbare ruimte moet doorbrengen, wachtend tot de sleutel klaar is.
Met As You Stay kunnen reizigers hun in- en uitchecktijden nauwkeurig kiezen – en geld besparen door pro rata tarieven te betalen als ze laat aankomen (of om minder uit te geven als ze laat moeten uitchecken, maar geen volledige extra nacht). Door niet iedereen te dwingen om tegelijkertijd te vertrekken en aan te komen, kan de schoonmaak worden gespreid, kunnen hotels efficiënter werken en kunnen gasten zo min mogelijk in de rij staan op de gebruikelijke inchecktijd van 15.00 uur.
WishTrip helpt attracties zoals dierentuinen en parken veilig te heropenen door communicatiemiddelen voor personeel toe te voegen. Download de WishTrip-app voor de attractie die u bezoekt, en het personeel kan online met u chatten, waardoor persoonlijk contact en lijnen tot een minimum worden beperkt.
Een kaartsysteem toont operators hoeveel mensen er op een bepaalde locatie zijn. Het personeel kan dan waarschuwingen uitsturen om gasten op de hoogte te stellen van te grote drukte en hen naar stillere gebieden leiden.
Updates over veiligheidsrichtlijnen en aangepaste welkomstberichten van Covid-19 kunnen ook worden verstuurd. Er is een sitemap voor bezoekers en WishTrip kan de locaties van speciale handenwasstations over elkaar heen leggen en bezoekers waarschuwen wanneer ze in de buurt zijn.
Zelfs nu een terugkeer naar commercieel toerisme ver in de toekomst lijkt, speculeren enthousiaste jetsetters: “Wat gaat het kosten?” Zullen vliegtickets in prijs stijgen om verloren tijd en lagere capaciteit in te halen? Dezelfde vraag geldt voor hotels en attracties.
Fetcherr gebruikt kunstmatige intelligentie om prijzen tot een jaar in de toekomst te voorspellen met een nauwkeurigheid van 90%, zelfs in het geval van een wereldwijde pandemie.
Het product is voor bedrijven, niet voor consumenten, en niet alleen voor reizen. “Bedrijven hebben geen idee wat er aan de hand is”, zei CEO Roy Cohen tegen ISRAEL21c. “Wij bieden zekerheid in onzekere tijden.”
Als je twijfelt over interactie met een touchscreen in een openbare ruimte in het tijdperk van Covid-19 – bijvoorbeeld als je je instapkaart ontvangt van een luchthavenkiosk – zegt de Israëlische startup Touchless.ai : “Praat, niet aanraken”.
Met de Chrome-browserextensie kunnen ontwikkelaars spraakbesturing toevoegen aan hun touchscreens zonder nieuwe codering. Zeg gewoon opdrachten als ‘omhoog’, ‘omlaag’, ‘opslaan’ en ‘afrekenen’.
Een Touchless-aangedreven interface voegt nummers toe aan bestaande menu’s op het scherm om problemen te voorkomen die andere systemen begrijpen wanneer mensen op een natuurlijke manier spreken, op een niet-gestructureerde manier. Touchless.ai is een spil voor de Israëlische startup Hi Auto, die spraakherkenningstechnologie voor auto’s ontwikkelt.
Je bent in het buitenland en je bent bang dat je Covid-19 hebt. Wie ga je bellen? Hoe vind je lokaal een vertrouwde dokter? Spreekt de dokter die het hotel aanbeveelt uw taal?
De app van Air Doctor verbindt reizigers met artsen op basis van taal, locatie, medische specialiteit en beoordelingen. In december 2019 voegde het bedrijf een telegeneeskundedienst toe waarmee reizigers virtueel artsen kunnen ontmoeten die hun moedertaal spreken.
Toen het coronavirus toesloeg, zag het bedrijf het gebruik met 150% toenemen. Dankzij de verzekering van de Israëlische verzekeraar Phoenix kunnen toeristen Air Doctor in het buitenland gebruiken zonder eigen kosten (Phoenix is een investeerder in Air Doctor).
Het bedrijf werkt ook samen met mobiele operators die Air Doctor kunnen promoten om de gemoedsrust van gebruikers te vergroten. De app is live in 42 landen en bevat een lijst met Covid-19-testlocaties in 28 landen.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!