Langzaam maar zeker zullen we eraan moeten wennen dat over een aantal jaren we niet meer zelf zullen autorijden. Mobileye, een dochteronderneming van Intel, breidt zijn programma voor autonome voertuigen uit en is van plan in de komende maanden testvloten te lanceren in ten minste 4 andere wereldsteden, Detroit, Parijs, Shanghai en Tokio, en mogelijk een aantal andere.
Amnon Shashua, president en CEO van Mobileye, zei maandag 11 januari tijdens de virtuele 2021 CES- techbeurs dat als het bedrijf goedkeuring van de regelgevende instanties krijgt, het ook zal beginnen met testen op de openbare wegen in New York.
De aankondiging van de uitbreiding, samen met details over een nieuw lidar System on Chip-product dat in ontwikkeling is en in 2025 op de markt zal komen, illustreert de ambities van Mobileye om geautomatiseerde voertuigtechnologie op de markt te brengen en naar de massa te brengen.
Volgens het bedrijf is er in Detroit al een testvloot bezig. Mobileye lanceerde zijn eerste testvloot in Jeruzalem in 2018 en voegde in 2020 München als test locatie toe.
Mobileye heeft lange tijd als een specifieke niche in de automobielwereld gedomineerd als ontwikkelaar van computer vision-sensorsystemen die botsingen helpen voorkomen. In 2018 breidde het bedrijf zijn focus uit van louter leverancier naar robotaxi-operator en nu streeft het ernaar om autonome voertuigtechnologie naar personenauto’s te brengen.
Mobileye werkt al samen met Luminar om lidar te leveren voor zijn robotaxis. Mobileye onthulde echter meer over de lidar SoC waarvan het zegt dat het tegen 2025 klaar zal zijn voor personenauto’s. Shashua noch Weast zouden zeggen of het van plan is om de samenwerking met Luminar te beëindigen zodra zijn eigen lidar SoC klaar is voor de markt.
De lidar, die gebruik zal maken van Intel’s gespecialiseerde siliciumfotonica-fabriek, valt op omdat Mobileye bekend staat om zijn op camera’s gebaseerde technologie. En toch wijkt het niet af van die camera-eerste benadering. Shashua legde uit dat Mobileye gelooft dat de beste technologische en zakelijke benadering is om een camera-first-systeem te ontwikkelen en de lidar en radar te gebruiken als add-ons voor redundantie.
“Het idee is dat je dit camerasubsysteem hebt”, zei Shashua. “Omdat het camera-gebaseerd is, is het op een consumentenprijsniveau. Dus nu heb je schaalbaar denken. En dit schaalbare denken is echt de remedie voor een lange tijd vol te houden totdat niveau vier alomtegenwoordig wordt.”
Shashua wees op de langetermijnovereenkomst voor grote volumes voor geavanceerde rijhulpsystemen met Geely Auto als een voorbeeld van hoe een camera-eerst-benadering later zou kunnen worden aangepast. De lidar en radar kunnen worden toegevoegd om grotere automatiseringsmogelijkheden te ondersteunen zodra de markt er klaar voor is.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!