In de laatste jaren zijn er in Israël tussen bijvoorbeeld Tel Aviv en Jeruzalem nieuwe en lange trein tunnels bijgekomen, en zullen over een paar jaar in Tel Aviv de eerste metro en lightrails rijden die ook voornamelijk gebruik maken van tunnels of ondergrondse metrobuizen.
Die ondergrondse infrastructuur is een nieuwe uitdaging voor de Israëlische brandweer, want hoe bereik je de plek van een treinongeval in een tunnel of in een metrotunnel, om nog maar niet te spreken hoe je in geval van brand daar snel veel water naar toe kan brengen.
Afgelopen weekend ontving de brandweer vier geavanceerde voertuigen voor tweeërlei gebruik, die behoren tot de meest geavanceerde ter wereld, die operationele capaciteiten bieden voor verschillende noodsituaties.
De nieuwe, in Israël ontwikkelde voertuigen, werden tijdens een plechtige ceremonie in aanwezigheid van minister van Binnenlandse Veiligheid Amir Ohana, vice-minister Gadi Yabarkan, commissaris voor brandweer en redding Dedi Simchi, directeur-generaal van het ministerie van Binnenlandse Veiligheid Moshe Edri en directeur-generaal van de Israëlische Spoorwegen Michael Meiksner, aan de brandweer overgedragen.
De brandweerwagens zijn veelzijdig en voor tweeërlei gebruik, en kunnen zowel over wegen als treinrails rijden, een combinatie die het brandweer- en reddingssysteem belangrijke instrumenten geeft bij het omgaan van ongelukken of rampen in tientallen kilometers ondergrondse tunnels.
De kosten van de aangeschafte voertuigen bedragen ongeveer 15 miljoen Shekel, (€4,75 miljoen) en ze zijn ontworpen en vervaardigd in overeenstemming met de professionele en operationele kenmerken en vereisten van het brandweer- en reddingssysteem.
De aankoop van de voertuigen, werd gedaan in samenwerking met en gefinancierd door Israel Railways, een partner in het project, en is een belangrijke mijlpaal in de operationele opbouw van het systeem dat wordt geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en versnelde stedelijke ontwikkeling van massa transportsystemen
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!