Gevreesd wordt dat een enorm lek van meer dan een miljoen vaten olie – vier keer meer dan de olielekkage van de Exxon Valdez-tanker in 1989 – binnenkort de Rode Zee voor de kust van Jemen instroomt, wat een enorme milieuramp zal betekenen.
Het gevaar komt van de gestrande olietanker Safer, die in de laatste fase van verval verkeert. De Safer is in 2015 gestrand en de toestand van het wrak verslechtert snel, meldt ISRAEL21C.
In een beleidsnota die op 15 december in Frontiers in Marine Science werd gepubliceerd , waarschuwt een team van internationale onderzoekers uit Israël, de Verenigde Staten, Duitsland en Zwitserland voor een immense verwoesting van de gezondheid en het levensonderhoud van miljoenen mensen in een half dozijn landen langs de Rode Zeekust als het verval van de Safer niet onmiddellijk wordt aangepakt.
De mogelijke lekkage zou ook de koraalriffen van de noordelijke Rode Zee en de Golf van Aqaba kunnen vernietigen, deze worden beschouwd als een van de laatste koraalrif-ecosystemen ter wereld die nog gedijen.
“Koraalriffen omringen bijna alle 4000 kilometer van de kustlijnen van de Rode Zee en meerdere eilanden daarbinnen, zodat olielozingen in elk deel van de zee deze waardevolle ecosystemen bedreigen”, aldus prof. Maoz Fine van de Goodman Faculteit van Bar-Ilan University in Tel Aviv, die co-auteur van de beleidsnota.
‘Er moet nu actie worden ondernomen. De kans om een uniek marien ecosysteem te redden komt snel dichterbij. “
Dreigende ramp
In de afgelopen vijf jaar zijn er meerdere waarschuwingen geweest voor het risico van een olielek, terwijl de gestrande Safer wegkwijnde.
Onlangs zijn er meldingen geweest van kleine olielekkages uit het schip. Verwacht wordt dat in de winter het gevaar groter wordt doordat stromingen de olie verder zullen verspreiden, zeggen de onderzoekers.
De Internationale Maritieme Organisatie van de VN heeft experts ingezet om een risico-impactanalyse en rampenplannen te ontwikkelen om het beheer van noodhulpoperaties in het geval van een lekkage uit de Safer te verbeteren.
De Houthi’s – een politieke en gewapende beweging in Noord-Jemen – controleren echter de toegang tot de Safer-tanker en hebben herhaaldelijk VN-verzoeken geweigerd om aan boord van het schip te gaan om de nodige maatregelen te nemen om een lekkage te voorkomen. Er is eindelijk toegang verleend, maar de VN moeten snel handelen om een einde te maken aan de Safer-crisis.
“Onmiddellijke internationale interventie is nodig om een aanstaande humanitaire en ecologische ramp te voorkomen”, zei Karine Kleinhaus van de School of Marine and Atmospheric Sciences aan de Stony Brook University.
“De VN en de Internationale Maritieme Organisatie moeten noodmaatregelen nemen om de olie te verwijderen, ondanks politieke spanningen in de regio”, voegt ze eraan toe.
Afgelopen maart riepen Fine en een internationale groep onderzoekers de UNESCO op om het koraalrif van de Rode Zee te erkennen als een marien werelderfgoed, zodat het kan blijven voorzien in voedsel, levensonderhoud en een bron van natuurlijke medicijnen aan meer dan 28 miljoen mensen die in Egypte, Israël, Jordanië en Saudi-Arabië langs de kustlijn wonen.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!