Sinds 2018 staat de Palestijnse Autoriteit (PA) onder aanzienlijke financiële druk door de internationale gemeenschap, gericht op het beëindigen van haar “terreur-beloningsprogramma.”
Ondanks die druk en ondanks hun intuïtieve wens om positieve toenaderingen te maken om de nieuwe Biden-regering gunstig te stemmen, heeft de directeur van de door de PA gefinancierde Commissie voor Gevangeniswezen, Qadri Abu Bakr, herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat eventuele wijzigingen in de PA’s terreursalarissen voor de terroristische gevangenen en vrijgelaten gevangenen puur cosmetisch zullen zijn.
Gevraagd naar “een gesprek dat opnieuw werd gepubliceerd en de Amerikaanse media bereikte”, daarmee duidelijk verwijzend naar een recent artikel in de New York Times, “volgens welke er wijzigingen kunnen zijn die van invloed zullen zijn op de salarissen van gevangenen en vrijgelaten gevangenen”, reageerde Abu Bakr kort en bondig, en onvermurwbaar: “Deze dingen zijn onnauwkeurig en onjuist .”
In reactie op de suggestie dat betalingen van de Palestijnse Autoriteit aan de terroristische gevangenen niet langer gebaseerd zullen zijn op de tijd die ze in de gevangenis doorbrengen, maar veeleer gebaseerd zijn op behoeften en sociale welzijnscriteria, maakt Abu Bakr duidelijk dat:
“De gevangenen zijn een heilige kwestie die niet kan worden aangeraakt . Laat niemand denken dat het zal worden overgedragen aan de andere instellingen – de humanitaire instellingen of het PA Ministerie van Sociale Zaken. Dit wordt bij elke bijeenkomst benadrukt door PA president Abbas.” [Facebook-pagina van de PLO-commissie voor Gevangenenzaken, 27 november 2020]
Dus welke veranderingen worden door de PA overwogen?
Er zijn in wezen drie afzonderlijke elementen in het ‘Pay-for-Slay’-beleid van de PA:
- Betaling van maandelijkse salarissen aan terroristische gevangenen;
- Betaling van maandelijkse toelagen aan vrijgelaten terroristische gevangenen;
- Betalingen van maandelijkse toelagen aan gewonde terroristen en de families van overleden terroristen (zogenaamde “Martelaren”).
De wijzigingen die momenteel worden besproken, hebben uitsluitend betrekking op één groep: vrijgelaten terroristen die meer dan 10 jaar in de gevangenis hebben gezeten.
Om de verandering te kunnen waarderen, is het belangrijk om eerst de huidige situatie te begrijpen.
De PA-wet van 2004 op gevangenen en vrijgelaten gevangenen en de uitvoeringsbepalingen ervan voorzien niet alleen in de betaling van een maandsalaris aan elke terroristische gevangene, maar bevatten ook bepalingen met betrekking tot de terroristische gevangenen bij hun vrijlating.
Het PA-regeringsbesluit nr. 15 van 2013, “Regeling voor het verzekeren van banen voor vrijgelaten gevangenen”, zoals bijgewerkt in 2015, omvat de meeste relevante bepalingen. Naast de algemene bepaling dat terroristische gevangenen die meer dan een jaar in de gevangenis hebben doorgebracht, recht hebben op preferentiële PA-kansen op werk (paragraaf 2 van het besluit), maakt het besluit onderscheid tussen drie categorieën vrijgelaten terroristische gevangenen, waarbij elk van hen het passende pakket krijgt. :
- Vrijgelaten terroristen die één tot vijf jaar in de gevangenis hebben gezeten, hebben recht op een werkloosheidsuitkering voor een periode die vergelijkbaar is met hun gevangenisstraf (paragraaf 13 van het besluit).
- Vrijgelaten terroristen die vijf tot tien jaar in de gevangenis hebben gezeten, hebben recht op een levenslang “vast salaris” (paragraaf 4 van het besluit).
- Vrijgelaten terroristen die meer dan 10 jaar in de gevangenis hebben gezeten, ontvangen automatisch “Werk met een salaris” dat evenredig is met het salaris dat bij het besluit is vastgesteld (paragraaf 8 van het besluit). Hoewel deze vrijgelaten terroristen ogenschijnlijk ‘in dienst’ waren bij de PA, hebben ze in werkelijkheid nooit een echte positie gehad. In feite bepaalt het regeringsbesluit van de PA specifiek dat een van de voorwaarden om de ‘Werkgelegenheid met salaris’ te blijven ontvangen is dat als de PA de vrijgelaten gevangene daadwerkelijk oproept om te werken, hij / zij moet voldoen aan het verzoek (paragraaf 8 (3) van de beslissing):
“Elke vrijgelaten gevangene die tewerkgesteld wordt met een salaris volgens deze clausule, moet de officiële beslissingen van de staatsinstellingen naleven en zich aanmelden om te werken als hij daarom wordt verzocht .”
Abu Bakr verklaarde de voorgestelde wijziging en verklaarde dat het oorspronkelijke besluit dat de PA elke vrijgelaten gevangene zou rekruteren en in dienst nemen, in 1994 werd genomen door Yasser Arafat, maar werd geschorst onder de voormalige premier van de PA, Salam Fayyad. Sinds de beslissing van Fayyad is het aantal vrijgelaten terroristen die meer dan 10 jaar in de gevangenis hebben gezeten en “Werk met een salaris” ontvangen, gestegen tot meer dan 7.000 terroristen.
Directeur van de PLO Commissie van Gevangenenzaken Qadri Abu Bakr:“De gevangenen zijn een heilige kwestie die niet kan worden aangeraakt. Laat niemand denken dat het zal worden overgedragen aan de andere instellingen – de humanitaire instellingen of het PA-ministerie van Sociale Zaken. Dit wordt bij elke bijeenkomst benadrukt door PA president Abbas . Momenteel zijn we begonnen de vrijgelaten gevangenen op te nemen in de [PA] veiligheidstroepen en de instellingen van de PA … Dit verzekert hun recht als toegewijde Palestijnse strijders, en niet als vrijgelaten gevangenen die hun salaris ontvangen terwijl ze thuis zijn … Het aantal [vrijgelaten gevangenen] groeide tot ongeveer 7.300 gevangenen. Als Allah het wil, zullen we ze binnen een korte periode opnemen en wanneer een gevangene met pensioen gaat, zal hij dat doen met een pensioen van een [PA] overheidsministerie of van een burgerlijke instelling. Zelfs een gevangene die [vervroegd] met pensioen wil, zal dit doen met een volledige betaling, [Facebook-pagina van de PLO-commissie voor Gevangenenzaken, 27 november 2020]
Abu Bakr herhaalde de uitleg in een ander interview en verklaarde zelfs dat de PA al begonnen is met het opnemen van vrijgelaten terroristen in de instellingen van de PA:
Palestine Today TV-presentator: “Volgens [ The New York Times ] kunnen er wijzigingen zijn die van invloed zullen zijn op de salarissen van gevangenen en vrijgelaten gevangenen. Weet je hier iets van? “
Abu Bakr: “Deze dingen zijn onnauwkeurig en incorrect. We werken eraan om de beslissing van [voormalig PA-president] Martyr Yasser Arafat te realiseren. In 1994 kwam er een besluit, en zelfs een bevel, om elke vrijgelaten gevangene onder te brengen bij de [PA] veiligheidstroepen of de burgerlijke instellingen…. Dit aantal is gestegen en heeft meer dan 7.000 [vrijgelaten] gevangenen bereikt. Ik hernieuwde deze suggestie … om alle vrijgelaten gevangenen op te nemen in de civiele of militaire instellingen volgens de wens van elke gevangene. Mahmoud Abbas stemde in met deze zaak, en momenteel proberen we … alle vrijgelaten gevangenen op te nemen, zodat er geen vrijgelaten gevangene zal zijn die zijn salaris als vrijgelaten gevangene ontvangt. Nee. [In plaats daarvan] is hij een werknemer zoals alle [openbare] werknemers. “ [Facebook-pagina van de PLO-commissie voor Gevangenenzaken, 5 december 2020]
Met andere woorden, de enige verandering die de PA overweegt, is het daadwerkelijk verzinnen van duizenden ogenschijnlijk legitieme PA-banen – of misschien nog erger: een vergelijkbaar aantal gezagsgetrouwe ambtenaren ontslaan – om zo goed mogelijk gebruik te maken van de vrijgelaten terroristen. De terroristen kunnen niet langer thuis nietsdoen en een dik salaris krijgen. Het zullen eerder officiële PA-medewerkers zijn, met mogelijk echte banen.
Maar een nog meer geldige reden voor de PA om dit plan te overwegen, is dat het de eis van donoren om de salarissen van terroristen stop te zetten, kan omzeilen.
In de afgelopen drie jaar staat de PA onder toenemende financiële druk. In maart 2018 keurden de VS de Taylor Force Act (TFA) goed, die de meeste directe Amerikaanse hulp aan de PA afhankelijk stelde van de afschaffing van het terreurbeloningsbeleid. TFA in combinatie met de Anti-terrorism Clarification Act, die de Amerikaanse rechtbanken jurisdictie verleende over elke partij die Amerikaanse steun ontving, bracht de toenmalige PA-premier Rami Hamdallah ertoe de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Pompeo te schrijven en te verzoeken dat de Amerikaanse regering geen steun zou verlenen aan de PA.
In 2018 heeft Israël zijn eigen wet aangenomen om de terreurbeloningen van de PA te bestrijden. Volgens de Israëlische wet wordt het bedrag dat de PA uitgeeft aan het betalen van de terreurbeloningen in één jaar, afgetrokken van de belastingen die Israël het volgende jaar int en overmaakt aan de PA. Op basis van deze wet heeft Israël al 651 miljoen sjekel afgetrokken – het bedrag dat het Israëlische Veiligheidskabinet besloot dat de PA in 2018 aan terreurbeloningen had betaald. Israël besloot onlangs nog eens 600 miljoen sjekel af te trekken – het bedrag dat het Israëlische Veiligheidskabinet besloot dat de PA had betaald in terreurbeloningen in 2019. Toen de wet werd aangenomen, bedankten de Israëlische parlementsleden die de wetgeving hadden geïnitieerd, specifiek Palestinian Media Watch voor hun hulp.
In december 2019 kondigde de Nederlandse regering aan dat zij niet langer steun zou verlenen aan de begroting van de Palestijnse Autoriteit. Dit kwam als direct resultaat van een presentatie van PMW-directeur Itamar Marcus, waarin hij de elementen van het terreurbeloningsbeleid van de PA uiteenzette,
Het is duidelijk dat de PA denkt dat het volstaan om deze cosmetische wijziging van haar terreurbeloningsprogramma door te voeren en internationale donoren tevreden te stellen. Voor de PA is het volkomen redelijk dat het lichaam met geldkrapte dat alleen kan overleven met massale internationale hulp, 7.000 nieuwe overheidsposities bedenkt – of gezagsgetrouwe werknemers ontslaan om in de vrijgelaten terroristen te passen – louter als een plan om de wol over de ogen van de internationale gemeenschap. Voor de PA lijkt het ook volkomen redelijk om vrijgelaten terroristen te rekruteren voor het veiligheidsapparaat van de PA – een instelling die bedoeld is om terreur te bestrijden – simpelweg gebaseerd op de criteria dat de terroristen ten minste tien jaar in de gevangenis hebben doorgebracht.
De schandalige aard van dit nieuwe beleid wordt nog reëler wanneer men bedenkt dat het beleid bedoeld is om te voorzien in alle vrijgelaten gevangenen, inclusief degenen die lid zijn van internationaal aangewezen terreurorganisaties zoals Hamas, Palestinian Islamic Jihad (PIJ) , en het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP).
Als ze door mogen gaan, en als de internationale donoren zich inderdaad bereidwillig laten bedriegen en hun hulp aan de PA hernieuwen, zal het resultaat zijn dat doorgewinterde en ervaren terroristen van Hamas, PIJ, de PFLP en Abbas ‘Fatah allemaal zullen worden in aanmerking komen voor salarissen die door de internationale gemeenschap worden gefinancierd in hun functie – enigszins vergelijkbaar met de kat die de crème bewaakt – van de strijd tegen de Palestijnse terreur.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!