Uit onderzoek van NGO Monitor blijkt dat de Nederlandse regering een politieke agenda heeft om de Palestijnse leiders te helpen bij het uitbreiden van de controle over area C, het zeer dun bevolkte gebied dat volgens de Oslo-akkoorden onder Israëlische controle staat. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat Nederland met speciale constructies indirect meebetaald aan salarissen van terroristen.
Afgelopen donderdag berichten wij over hoe de Nederlandse regering (lees : ministers Kaag en Blok) informatie in documenten en brieven verbergen waaruit blijkt dat de Nederlandse regering een Palestijnse organisatie financiert die banden heeft met de terreurorganisatie PFLP.
Nu blijkt uit Nederlandse overheidsdocumenten die in handen van NGO Monitor zijn dat de financiering van deze hulp veel verder gaat dan wat redelijkerwijs als humanitaire hulp en armoedebestrijding kan worden beschouwd.
Nederland heeft duidelijk een politieke agenda om de Palestijnse controle over het grondgebied uit te breiden in deze zeer strategische regio op de Westelijke Jordaanoever, en schroomt daarbij niet om via zogenaamde humanitaire organisaties salarissen van terroristen te betalen.
En dat doen ze met partners die banden hebben met terreurorganisaties, zo blijkt uit het onderzoek.
Van bijzonder belang is dat Nederland 19,8 miljoen euro heeft verstrekt aan een aantal Palestijnse NGO’s, voornamelijk de aan terrorisme gekoppelde Union of Agricultural Work Committees (UAWC) – en in samenwerking met de Palestijnse Autoriteit – om landbouwstrategieën te gebruiken om hun controle in Area C uit te breiden.
Nederlandse functionarissen zijn zich duidelijk bewust van de omstreden en strategische aard van deze activiteit en verbergen deze opzettelijk voor de Israëlische autoriteiten.
In een verklaring van 30 oktober 2020 bij de vrijgave van documenten over deze inspanningen, kondigden de Nederlandse ministers aan dat “informatie is verborgen als het informatie betreft waarvan de openbaarmaking het risico inhoudt van mogelijke vernietiging of inbeslagname door Israëlische autoriteiten en inwoners van nederzettingen” (vertaling door NGO Monitor).
In overeenstemming met deze aanpak hebben Nederlandse regeringsfunctionarissen belangrijke informatie uit de financiële rapporten, audits en jaarverslagen van de UAWC over de jaren 2017-2020 geredigeerd – vrijgegeven naar aanleiding van een informatieverzoek van Nederlandse parlementariërs.
Dit omvat de namen van NGO-medewerkers, de locaties van projectimplementatie, toekomstige aanbevelingen, risicoreacties, informatie van onderaannemers en activiteiten die worden uitgevoerd door de uitvoerende partners. zie bijlagen in deze link.
In 2017-2021 verstrekte de Nederlandse overheid 11,4 miljoen euro aan UAWC, Land Research Center (LRC) en de Palestine Hydrology Group (PHG), evenals aan het PA Ministry of Agriculture (MoA), zogenaamd bedoeld om ‘bij te dragen aan de verhoging van de voedselzekerheid van Palestijnen die op de Westelijke Jordaanoever wonen.”
De Nederlandse regering verstrekte in 2013-2018 ook 8,4 miljoen euro aan dezelfde partnerorganisaties voor soortgelijke activiteiten.
Zoals gedetailleerd in de documenten, speelt elke partner een specifieke rol bij het bevorderen van Palestijnse territoriale doelstellingen door enclaves op te richten in Area C:
- UAWC en LRC identificeren gebieden die “ terugwinning / rehabilitatie ” vereisen . “Dit lijken onontwikkelde stukken land te zijn, door de ngo’s geclassificeerd als” niet-gebruikte landbouwgronden “die niet als particulier eigendom zijn geregistreerd.
- UAWC legt toegangswegen aan naar het ongeregistreerde land.
- Waterbronnen worden beveiligd door PHG.
- UAWC voert ” zwaar werk ” uit, waaronder het planten van bomen en het gebruik van bulldozers om land te ploegen, keermuren te bouwen, velden af te schermen, reservoirs aan te leggen en meer.
- UAWC verzorgt landbouwtrainingen voor vrijwilligers en lokale boeren.
- De UAWC moedigt de boeren uit Area C aan om dit land bij de PA te registreren in plaats van bij de Israëlische autoriteiten die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor het gebied.
De officiële documenten bestempelen ook Israëlische maatregelen om dergelijk illegaal gebouw te beteugelen of te slopen als “Israëlische schendingen”. Evenzo bevatten deze groepen in een rapport dat door de uitvoerende ngo’s aan de Nederlandse regering werd voorgelegd “aanbevelingen die voornamelijk gericht waren op het belang van internationale druk tegen Israëlische schendingen en agressie.”
Rol van het PA Ministerie van Landbouw (MoA):
De PA streeft duidelijk naar maximale controle over Area C en geeft de door Nederland gefinancierde regeling de opdracht om “feiten ter plaatse” vast te stellen, waarbij de voorwaarden van de Oslo-akkoorden, gevoelige milieukwesties en voorschriften voor landgebruik worden genegeerd. De Nederlandse documenten verklaren: “Het [PA] ministerie van Landbouw (sic) speelt een cruciale rol in het project”, waarbij wordt opgemerkt dat de MoA “de stuurgroep medevoorzitter is” en dat zijn personeel “deelneemt aan de technische evaluatie van alle aanbestedingen”.
Wat nog belangrijker is, volgens de Nederlandse regering is het MoA-personeel “betrokken bij alle stappen van de implementatie, van de selectie van locaties en begunstigden , kostenraming, toezicht op de werkzaamheden en overdracht” (nadruk toegevoegd). Het lijkt er dus op dat de PA de gebieden identificeert die zij begeert en dat Nederland de overname onderschrijft.
UAWC’s terreurbanden
Zoals hierboven beschreven, is UAWC de belangrijkste niet-gouvernementele actor in dit project.
De UAWC wordt door de Palestijnse Fatah-partij geïdentificeerd als een officiële PFLP-“ gelieerde onderneming ” en door een door USAID geëngageerde audit als de “landbouwtak” van PFLP. Samer Arbid en Abdel Razeq Farraj, beide senior UAWC-medewerkers, werden in 2019 gearresteerd en staan momenteel terecht voor hun vermeende betrokkenheid bij een door de PFLP georkestreerde bomaanslag van 23 augustus 2019, waarbij de 17-jarige Israëlische Rina Shnerb werd vermoord en haar vader en broer raakten gewond .
- Samer Arbid : Volgens Arabisch-talige media werkte Arbid als accountant van de UAWC ten tijde van zijn arrestatie in september 2019.
- Volgens Israëlische veiligheidsfunctionarissen voerde Arbid het bevel over de PFLP-terreurcel die de bombardementen uitvoerde en andere aanvallen op Israëlische burgers uitvoerde . Volgens de Israel Security Agency (Shabak) heeft Arbid het explosief voorbereid en tot ontploffing gebracht.
- Op 30 augustus 2020 gaf de PFLP een condoleancebrief uit ter nagedachtenis aan de moeder van Arbid . Daarin noemt de terroristische organisatie Arbid een “gevangene en commandant” en ” een van de helden van de Bubeen-operatie ” – verwijzend naar het bombardement van augustus 2019.
- Abdel Razeq Farraj : Volgens het LinkedIn-profiel van Farraj is Farraj de “administratief manager bij de vakbond van landbouwwerkcomités.” In een Amnesty International-document van augustus 2018 wordt naar hem verwezen als de ” Directeur Financiën en Administratie ” bij UAWC.
- Volgens zijn aanklacht gaf Farraj toestemming voor het bombardement.
(Voor meer informatie over de PFLP-banden van de UAWC, lees het rapport van de NGO Monitor ” Union of Agricultural Work Committees Ties to the PFLP Terror Group .”)
Op 20 juli 2020 kondigde de Nederlandse regering aan dat zij de financiering aan de UAWC wegens haar PFLP-banden opschortte. Tijdens een parlementair debat erkenden minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken en minister van Ontwikkelingssamenwerking Sigrid Kaag dat een interne controle van de overheid concludeerde dat Nederlandse fondsen werden gebruikt om de salarissen van Arbid en Farraj te betalen .
De drie financiële rapporten van de Nederlandse regering bevestigen dat zij de salarissen van 14 UAWC-werknemers geheel of gedeeltelijk heeft betaald. Zoals hierboven aangegeven, zijn de namen van de medewerkers geredigeerd, maar uit de verklaring van de ministers zou blijken dat Arbid en Farraj twee van hen zijn.
Het hele rapport inclusief alle bijlagen kunt u hier (in het Engels) terug lezen.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!