Als een primeur voor een Arabisch land, zullen Joodse geschiedenis en cultuur binnenkort in Marokko deel uitmaken van het schoolcurriculum, een “primeur” in de regio en in het Noord-Afrikaanse land, waar de islam de staatsgodsdienst is. De beslissing “heeft de gevolgen van een tsunami”, zei Serge Berdugo, secretaris-generaal van de Raad van Joodse Gemeenschappen van Marokko.
Het “is een primeur in de Arabische wereld”, vertelde hij aan AFP en de Times of Israel vanuit Casablanca.
Het besluit om Joodse geschiedenis en cultuur aan de lessen toe te voegen, werd in het geheim gelanceerd nog voordat de diplomatieke overeenkomst afgelopen donderdag werd aangekondigd.
Als onderdeel van een sinds 2014 in gang gezette voortdurende vernieuwing van het schoolonderwijs in Marokko, zullen de lessen vanaf het volgende semester worden opgenomen voor kinderen in hun laatste jaar van de basisschool, aldus het ministerie van Onderwijs.
Volgens Fouad Chafiqi, hoofd van de academische programma’s bij het ministerie, zal de beslissing “de diverse identiteit van Marokko benadrukken”.
De joodse gemeenschap van Marokko bestaat al sinds de oudheid en groeide door de eeuwen heen, vooral met de komst van joden die na 1492 door de katholieke koningen uit Spanje werden verdreven.
Aan het eind van de jaren veertig telde het aantal Joodse Marokkanen ongeveer 250.000, zo’n 10 procent van de bevolking.
De overgrote meerderheid van de Marokkaanse Joden vertrok na de oprichting van de staat Israël in 1948. De gemeenschap telt nu ongeveer 3.000 leden en is de grootste joodse gemeenschap in Noord-Afrika.
De Joodse aanwezigheid in de Marokkaanse cultuur verschijnt nu in het curriculum van het basisonderwijs, in een sectie gewijd aan sultan Sidi Mohammed Ben Abdellah, bekend als Mohammed III.
De 18e-eeuwse Alawitische heerser koos de haven van Mogador en zijn fort, gebouwd door Portugese kolonisten, om de kuststad Essaouira te vestigen.
Onder zijn leiding werd het diplomatieke en commerciële centrum de enige stad in de islamitische wereld met een joodse meerderheid en had het op een gegeven moment 37 synagogen.
“Hoewel er voor de 18e eeuw een Joodse aanwezigheid in Marokko was, dateren de enige betrouwbare historische gegevens uit die tijd”, zei Chafiqi.
Twee in de VS gevestigde Joodse verenigingen – de American Sephardi Federation (ASF) en de Conference of Presidents of Major American Jewish Organisations (COP) – zeiden dat ze “nauw samenwerkten met het Koninkrijk Marokko en de Marokkaanse Joodse gemeenschap” aan de “baanbrekende” academische wereld.
“Ervoor zorgen dat Marokkaanse studenten alles leren over hun trotse geschiedenis van tolerantie, inclusief het filosemitisme in Marokko als inenting tegen extremisme”, zeiden leiders van de twee organisaties in een verklaring die vorige maand op Twitter werd gepubliceerd.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!