Een mikwe, een Joods ritueel bad, uit de periode van de Tweede Tempel is gevonden in de tuin van Gethsemane, aan de voet van de Olijfberg in Jeruzalem, zo maakte de Israel Antiquities Authority maandag bekend.
Zoals zo vaak in Israël gebeurt, werd het rituele bad gevonden tijdens constructiewerkzaamheden waarbij bouwers aan een tunnel bij de kerk van Gethsemane werkten en een ondergrondse holte ontdekten.
De holte in de rots zou later worden geïdentificeerd als een Joods ritueel bad dat dateert van ongeveer 2000 jaar geleden, uit de periode van de Tweede Tempel.
Archeologen van de Israel Antiquities Authority werkten samen met wetenschappers van het Studium Biblicum Franciscanum, een Franciscaans onderzoeksinstituut in de buurt van de moderne kerk van Gethsemane, toen de vondst werd gedaan.
De bouw van de kerk van Gethsemane begon in 1919 en duurde vijf jaar. Tijdens het bouwproces ontdekten de bouwers overblijfselen van een voorheen onbekende oude Byzantijnse kerk die ongeveer 1500 jaar oud was en een latere Kruisvaarder kerk.
Het is voor het eerst dat er archeologische bewijs is gevonden van activiteit in Getsemane tijdens de Tweede Tempelperiode, aldus de Israel Antiquities Authority (IAA). De ontdekking werd gepresenteerd tijdens een gezamenlijke persconferentie die werd bijgewoond door de ‘bewaker’ van het Heilige Land, Francesco Patton.
De Byzantijnse kerk dateert uit de 6e eeuw na Christus, net voor de verovering van het Heilige Land door het kalifaat. De kerk bleef in gebruik tot de 8e eeuw, zegt de IAA, en was gedecoreerd in de karakteristieke Byzantijnse stijl, inclusief inscripties in het Grieks in de vloer.
Dr. Leah Di Segni van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem en Dr. Rosario Pierri van het Franciscan Institute onthulden dat de inscripties luiden: “Ter nagedachtenis en rust van de minnaars van Christus (kruis) God die het offer van Abraham hebben ontvangen, aanvaardt het offer van uw dienaren en geef hun vergeving van zonden (kruis) amen ”.
In het Hebreeuwse betekent de naam Gethsemane “oliepers” voor de vervaardiging van olijfolie. Mogelijk werd het rituele bad gebruikt door de fabrikanten van de olijfolie, die volgens de Joodse wet zich eerst moesten reinigen voordat ze aan het werk konden gaan.
“De ontdekking van het rituele bad bevestigt waarschijnlijk de oude naam van de plaats, Gethsemane”, legt Amit Re’em, archeoloog van het district Jeruzalem, uit.
Het is opmerkelijk dat er een groot aantal mikvehs is gevonden in het oude Jeruzalem, waarvan niet een dateert uit de periode van de Tweede Tempel. In 2015 had een familie in Jeruzalem het geluk om een mikveh onder hun woonkamer te vinden.
Maar zoiets was nog nooit ontdekt in Gethsemane, tot dat nu archeologisch bewijs uit die periode werd gevonden.
Mikvehs uit de tweede tempelperiode zijn ook elders in het oude Israël te vinden, en ook in Jordanië, waar archeologen een monumentaal ritueel bad vonden in het paleis van koning Herodes in Machaerus. Ze waren echter vrij zeldzaam in Galilea.
De ruïnes van Gamla, een winderige heuveltop gelegen ten oosten van het Meer van Galilea met uitzicht op het meer, bevatten ook een mikveh op de binnenplaats van de synagoge. In tegenstelling tot het rituele bad in Getsemane, werd dit vrij duidelijk gebruikt door aanbidders, en niet door ambachtslieden van olijfolie.
“Gethsemane is een van de belangrijkste heiligdommen in het Heilige Land, omdat op deze plek de traditie herinnert aan het zelfverzekerde gebed van Jezus en zijn verraad en omdat elk jaar miljoenen pelgrims deze plaats bezoeken en bidden”, zei Patton.
“Zelfs de laatste opgravingen die op deze site zijn uitgevoerd, hebben de ouderdom van het christelijke geheugen en de traditie die met de plaats verbonden is, bevestigd, en dit is erg belangrijk voor ons en voor de spirituele betekenis die verband houdt met de archeologische vondsten,” voegde hij eraan toe.
Patton prees ook de vruchtbare samenwerking tussen de Custody of the Holy Land, het Studium Biblicum Franciscanum en de Israel Antiquities Authority. “
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!