De Israëlische startup SavourEat, maker van 3D-geprinte, plantaardige vleesalternatieven, die in de loop van 2021 in restaurants verkrijgbaar zullen zijn, heeft een succesvolle aandelen introductie op de Tel Aviv Stock Exchange gehouden, waarbij het bedrijf werd gewaardeerd op 170 miljoen shekel, 50 miljoen dollar, aldus een persbericht van het bedrijf.
Het bedrijf haalde 42,6 miljoen shekel (ongeveer 11 miljoen euro) op van Israëlische institutionele beleggers met de aandelenverkoop.
SavorEat maakt gebruik van technologie die is ontwikkeld aan de Faculteit van Landbouw van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem door Shoseyov en Braslevsky, die een exclusieve vergunning kregen van Yissum, de technologie-overdrachtsafdeling van de universiteit.
Het product combineert 3D-printtechnologie, plantaardige ingrediënten in cartridges en een unieke, plantaardige nano cellulosevezel ontwikkeld door de wetenschappers. De cellulose bindt de ingrediënten samen, waardoor een vleesachtige textuur ontstaat.
De 3D-printer is twee keer zo hoog als een magnetron en ongeveer even zo lang. Patronen worden erin gestoken met de ingrediënten – vet, cellulose, water en smaak- en kleurstoffen.
Klanten kunnen een app gebruiken om hun eten te bestellen, waarbij ze de gewenste hoeveelheid eiwit en vet kunnen specificeren, afhankelijk van hun smaak. De machine ontvangt de bestelling en met een druk op de knop worden de componenten van de hamburger of ander voedsel binnen zes minuten met elkaar gemengd, klaar om te worden gekookt, zei Vizman. De producten kunnen vervolgens worden gekookt, gegrild of gebakken, waarbij ze dezelfde “sissende geluiden” en geuren maken als vlees.
SavorEat’s zegt dat zijn producten de unieke smaak en textuur van vlees weerspiegelen, inclusief vet, spieren en weefsel. Het bedrijf heeft patentaanvragen ingediend voor de 3D-voedselproductiemethode in de Verenigde Staten, Europa en Australië.
In de zomer van 2021 kunnen klanten in de Israëlische BBB-restaurants hun ‘geprinte’ hamburger bestellen en “zien hoe de burger wordt gemaakt, de geur ervaren en luisteren naar het geluid van grillen”, zei Vizman.
Het bedrijf is van plan om zowel de machine als de ingrediënten aan restaurants te verkopen, zodat ze zelf hamburgers en uiteindelijk andere producten kunnen maken, zei Vizman.
De patronen met de ingrediënten zijn steriel en kunnen enkele maanden op kamertemperatuur bewaard blijven, zei ze, wat goed is voor zowel kosten, logistiek als duurzaamheid. De producten zijn glutenvrij, koosjer en veganistisch, voegde ze eraan toe.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!