Wij schreven eerder in oktober over de opening van het Margalit Startup Centrum in Jeruzalem en nu pas zijn de volledige plannen bekend geworden. Er komen hotel-, woon-, kantoor- en commerciële gebouwen aan deze nu nog slaperige kant van Jeruzalem.
De German colony en Baka-wijken van Jeruzalem werden ooit beschouwd als de slaperige kant van de stad, met historische gebouwen, eengezinswoningen en laaghangende appartementsgebouwen langs smalle straatjes en rustige winkelstraten.
Het gebied is de afgelopen jaren echter gegroeid, mede door de populariteit van Emek Refaim Street, de groei van het nabijgelegen industriegebied Talpiot en de komst van The First Station, een gerenoveerd 19e-eeuws treinstation dat restaurants, culturele evenementen en toerisme naar het gebied bracht, hoewel het nog steeds een boetiekachtige uitstraling heeft, weg van de drukte van het stadscentrum.
Nu is er een enorm woon-, kantoor- en hotelproject gepland voor deze zuidkant van de stad, met een reeks gemengde woon- en commerciële complexen die van dit gebied een nieuw centrum van Jeruzalem moeten maken.
“Ik zie het als het Soho van Jeruzalem”, zegt Avi Morduch, een ontwikkelaar achter een van de projecten en de ondernemer achter The First Station, evenals het gerenoveerde Tachana-complex in Tel Aviv.
Een van de andere ontwikkelaars, Erel Margalit, oprichter en voorzitter van Jerusalem Venture Partners, zegt: “Jeruzalem heeft een sterk centrum nodig, het zal goed zijn voor dit gebied.”
Het plan bestaat uit vijf projecten bestaande uit kantoorgebouwen, honderden appartementen, boetiekhotels en winkelruimte.
Het is verdeeld over 75.000m2 en omvat de restaurants, winkels en open ruimtes van The First Station, evenals ruimtes in de aangrenzende wijken Abu Tor, Baka en Talbieh, begrensd door het westelijke uiteinde van Bethlehem Road, Hebron Road en Miriam HaHashmonait Street.
De gemeente Jeruzalem heeft onlangs groen licht gegeven voor het project, met in totaal 600 appartementen, 600 hotelkamers en 250 assistentiewoningen gepland voor het gebied.
Daarnaast is er in hetzelfde gebied de ontwikkeling van Rakevet Hamoshava, het project dat wordt gepland door ontwikkelaar en supermarktmagnaat Rami Levy samen met Morduch, dat zal worden verdeeld over 13.000m2, inclusief de ruimte die wordt gebruikt door het voormalige restaurant HeChatzer en het historische gebouw waarin de kantoren van de Schusterman Foundation in Jeruzalem zijn gevestigd en wat helemaal leidt naar Bethlehem Road en de verssapkraam Mitz Petel, enorm geliefd bij de lokale bevolking.
Niemand hoeft zich bezorgd te maken, ‘Mitz Petel gaat nergens heen,’ zei Morduch. “We zijn er ook dol op.”
Rakevet Hamoshava zal een boetiekhotel omvatten met 70 kamers, 3.000 vierkante meter commerciële kantoorruimte en 270 appartementen, inclusief wat Morduch een gemeenschapsgebouw noemt, een concept dat hij ook in Tel Aviv creëerde, dat kleinere, goedkopere appartementen biedt voor jonge gezinnen en singles.
Als voorbeeld voor de ontwikkeling noemt Margalit startups in een drukke straat, net als in de Rothschild Boulevard in Tel Aviv, waar bedrijven, stadsbewoners en toeristen zich regelmatig mengen op de boulevard en in de cafés.
Met plannen om de lightrail blauwe lijn uit te breiden naar het nabijgelegen Emek Refaim en een treinstation voor de hogesnelheidstrein tussen Jeruzalem en Tel Aviv bij The First Station te plaatsen, zou het hele gebied open moeten gaan. De parkeerplaats voor The First Station wordt uitgebreid van de huidige omvang van 250 plaatsen naar 500 parkeerplaatsen, waar het treinstation en de geplande nabijgelegen kabelbaan, worden ondergebracht.
“Het zal mensen helpen om zo gemakkelijk in Tel Aviv te komen”, zei Margalit over het geplande treinstation.
“Het wordt iets jongs en hips en van de bovenste plank”, zei Margalit. “Dat is wat we nodig hebben in Jeruzalem, waar we erfgoed hebben, maar we hebben dingen nodig die levendig en dynamisch zijn.”
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!