In Jeruzalem is een zeldzame 2000 jaar oude zegelring met de Griekse zonnegod Apollo erin gegraveerd gevonden

Een juweelzegel met een portret van Apollo. Foto door: Eliyahu Yanai /City of David.
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 2.גמה-נושאת-את-דיוקנו-של-אפולו_צילום-אליהו-ינאי-עיר-דוד.jpg
Een juweelzegel met een portret van Apollo. Foto door: Eliyahu Yanai /City of David.

De donkerbruine jaspis-edelsteenafdichting (diepdruk) werd onlangs ontdekt bij het Archaeological Sifting Project in het Tzurim Valley National Park tijdens het natte zeven van de aarde die werd genomen uit lopende opgravingen van de stad David van de funderingen van de westelijke muur.

De ontdekking van een zeldzame 2.000 jaar oude zegelring gegraveerd met de Griekse zonnegod Apollo geeft nieuw bewijs van een pluralistisch jodendom dat tijdens de Tweede Tempelperiode door de straten van het oude Jeruzalem liep, vertelde archeoloog Eli Shukron aan The Times of Israel.

“Het stelt ons in staat een Jeruzalem te zien dat meer een pluralistisch stad was en minder een soort ultraorthodoxe stad” zei Shukron, die ervan overtuigd is dat de ring de vinger van een Jood zou hebben gesierd. Het feit dat een Jood het symbool van een Griekse god koos, “toont de grote verscheidenheid aan praktijken in Jeruzalem aan. Iedereen was een Jood, maar er waren verschillende groepen en perspectieven,” voegde hij er aan toe.

Een juweelzegel met een portret van Apollo. Foto door: Eliyahu Yanai /City of David.

De donkerbruine jaspis-edelsteenafdichting (diepdruk) werd onlangs ontdekt bij het Archaeological Sifting Project in het Tzurim Valley National Park tijdens het natte zeven van de aarde genomen uit lopende opgravingen van de fundamenten van de westelijke muur in de City of David.

Volgens Shukron bestaat er absoluut geen twijfel over dat het Apollo is die is gegraveerd op de kleine, ovale, 13 millimeter lange, 11 millimeter brede en 3 millimeter dikke verzegeling. Volgens een persbericht van de City of David zou het gewoonlijk zijn gebruikt als een handtekeningstempel op bijenwas om contracten, brieven, testamenten en goederen of bundels geld te verzegelen.

Het zegel in het Sifting-project in de Tzurm-vallei. Foto door: Yael Haeitan / City of David

Het profiel van Apollo heeft lang golvend haar dat over zijn stevige nek valt. Hij heeft een grote neus, dikke lippen en een kleine prominente kin, aldus het persbericht. Het gestileerde haar is boven zijn voorhoofd gevlochten, met lange krullen tot aan de schouder.

“Dit alles komt neer op de god Apollo in de ogen van een opgeleide archeoloog. Je kunt het niet missen,” zei Shukron.

Dan rijst de vraag: wat doet een aardige Joodse wijk zoals Jeruzalem uit de eerste eeuw n.Chr. Met een heidense Griekse god?

Volgens Shukron zijn er al een handvol archeologische artefacten die dateren uit de Tweede Tempelperiode waarin Apollo een hoofdrol speelt: twee andere Apollo-edelsteenafdichtingen werden ontdekt in Masada en nog eens twee werden gevonden in Jeruzalem, één uit de afwatering van de Westelijke Muur tunnels opgravingen en één in een tombe op de berg Scopus.

Shukron merkte op dat, terwijl tijdens de Romeinse tijd andere leden van het Griekse en Romeinse pantheon verschijnen, gedurende de eeuwen rond de eeuwwisseling van de gewone tijdrekening alleen Apollo is gevonden. De god symboliseerde licht, gezondheid en algemeen welzijn en succes, iets waar iedereen in het algemeen naar streeft, zei hij, en daarom werd het symbool voor deze Joden uit de Tweede Tempel als “koosjer” beschouwd.

“Het is belangrijk om in te zien dat Jeruzalem meer was dan conservatisme, er zijn mensen zoals deze die, zoals blijkt uit zijn aanneming van een heidens symbool als zijn handtekening, meer vrijheid in hun denken zouden hebben gehad”, zei Shukron. Wat ook duidelijk is, door zijn zeer openbare gebruik van het symbool, is dat er een groep Joden zou zijn geweest die dit gebruik ook accepteerde.

Prof. Shua Amorai-Stark, expert van gegraveerde edelstenen, maakte een beoordeling van de verzegeling en merkte op dat “aan het einde van de Tweede Tempelperiode de zonnegod Apollo een van de meest populaire en gerespecteerde goden was in de oostelijke mediterrane regio’s. Apollo was een god van vele functies, betekenissen en scheldwoorden. Onder Apollo’s verantwoordelijkheidsgebieden is het waarschijnlijk dat associatie met zon en licht (evenals met logica, rede, profetie en genezing) sommige Joden fascineerde, gezien het feit dat het element licht versus duisternis prominent aanwezig was in het Joodse wereldbeeld in die dagen,” hij zei.

Amorai-Stark zei dat deze polarisatie van licht versus donker wordt gezien in de keuze van de vakman voor een donkere steen gelaagd met geelgoud en lichtbruin. “De keuze van een donkere steen met gele haarkleuring suggereert dat de maker of eigenaar van deze diepdruk probeerde het dichotome aspect van licht en duisternis en / of hun verbondenheid te benadrukken”, schreef hij.

Of de ambachtsman nu voor een halfleeg of halfvol zicht op de wereld ging in zijn vakmanschap aan de verzegeling, voor Shukron is het feit van het bestaan ​​en het gebruik ervan tijdens de Tweede Tempelperiode een ankerpunt is tussen Joden van twee millennia geleden en vandaag.

“Net als in het huidige Jeruzalem, kijkt iedereen op een andere manier naar de dingen”, zei Shukron.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!

Advertentie (4)