De haven van Ashdod is in onderhandeling over samenwerking met de logistieke rederij DP World uit de VAE. Een dergelijke overeenkomst zal een belangrijke strategische stap zijn in de richting van privatisering van de haven en toekomstige concurrentie met de nieuwe haven van het Nederlandse bedrijf TIL.
De afgelopen twee weken heeft het havenbedrijf van Ashdod voor de eerste strategische samenwerking in zijn soort contacten gelegd met het logistieke bedrijf en rederij DP World uit Dubai.
De partijen hebben inmiddels al drie vergaderingen gehouden, onder leiding van DP-voorzitter Sultan Ahmad Ben Sulim, die zelfs persoonlijk de haven van Ashdod inspecteerde om te zien welke transportinfrastructuur voor zijn bedrijf beschikbaar zal zijn, en Ashdod-havenvoorzitter Orna Hozman-Bechor en hoge havenfunctionarissen.
DP World is actief in ongeveer 100 terminals over de hele wereld, ook in landen waarmee Israël geen diplomatieke banden heeft. Volgens de haven van Ashdod is het bedrijf verantwoordelijk voor het transport van ongeveer 10% van alle containers in de wereld, dus een overeenkomst met het bedrijf zal een belangrijke strategische stap zijn in de richting van de geplande privatisering en de samenwerking met de nieuwe door het Nederlandse TIL gebouwde en te opereren haven die volgend jaar in Ashdod zal openen.
De nieuwe samenwerking zal naar verwachting de activiteit van de haven van Ashdod op het gebied van containers aanzienlijk vergroten en deze compenseren voor het verlies aan inkomsten uit de auto import, dat door de coronavirus pandemie aanmerkelijk is afgenomen.
De haven sloot het derde kwartaal van dit jaar af met het transporteren en lossen van circa 262.000 containers, een nieuw record, en een stijging van circa 3,7% ten opzichte van het overeenkomstige kwartaal in 2019. Aan de andere kwamen slechts 54.000 auto’s in de haven aan in de eerste helft van het jaar, een daling van 23% ten opzichte van vorig jaar.
De haven verwacht het jaar af te sluiten met de overslag van ongeveer een miljoen containers (TEU), zodra de haven van TIL operationeel is komen daar naar verwachting nog eens 500.000 containers. Het aangaan van een bindende zakelijke relatie met de Emiraten zal in de loop van de tijd een permanente aanvoerlijn naar de haven leiden met verkeer vanuit het (Verre) Oosten via het bedrijf uit de Emiraten, en van daaruit naar de haven van Ashdod, en via feeders (kleine transportschepen) door het hele Middellandse-Zeeb gebied.
Na voltooiing van de, 4 miljard Shekel (600 miljoen euro) kostende ontwikkelingswerk-zaamheden in de haven van Ashdod, zal het ook megaschepen kunnen ontvangen met een capaciteit van 24.000 containers, die tot nu toe niet in Israël konden aanmeren vanwege de beperkte waterdiepte en het ontbreken van kranen. Een semi-automatische logistieke backbone wordt op de site geactiveerd en een van de overwogen stappen is om de haven van Ashdod om te vormen tot een regionale haven voor DP World.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!