Het Israëlische bedrijf ElectReon heeft zondag een pilot aangekondigd in samenwerking met het Italiaanse infrastructuurbedrijf Societa ‘di Progetto Brebemi SpA om het draadloze elektrische wegennet van het bedrijf te installeren in infrastructuurprojecten in Italië.
Brebemi exploiteert de tolweg A35 in Italië die de steden Brescia en Milaan in de regio Lombardije met elkaar verbindt. Het oorspronkelijke memorandum van overeenstemming werd al in januari ondertekend en trad eind oktober in werking.
In eerste instantie omvat de overeenkomst de aanleg van een draadloos wegennet op een 1km-stuk van de tolweg. Mocht het een succes worden, dan zal ElectReon zijn systeem langs de hele 62 km lange weg installeren. Het totale potentieel van het project bij het combineren van beide rijstroken en aanvullende aangrenzende secties is ongeveer 150 km.
De prijs voor het installeren van het systeem op een traject van 1 km wordt geschat op 650.000 dollar, wat betekent dat de potentiële waarde van het hele project ongeveer 97,5 dollar miljoen bedraagt.
ElectReon heeft een technologie ontwikkeld waarmee accu’s elektrische voertuigen onder het rijden kunnen worden opgeladen door middel van koperen spoelen die onder de middelste rijstrook van de weg zijn geplaatst.
“Dit is ons eerste project met een tolwegbedrijf en dit vormt een nieuwe markt voor ons”, zegt Oren Ezer, medeoprichter en CEO van ElectReon. “De overeenkomst met Brebemi is een voortzetting van de strategie van het bedrijf om partnerschappen aan te gaan met toonaangevende organisaties over de hele wereld en we voorspellen dat deze overeenkomst en de wereldwijde infrastructuurinstanties die Brebemi controleren, ElectReon zullen helpen om naast andere toonaangevende markten de Italiaanse markt te betreden.”
ElectReon maakte vorige maand bekend dat het een overeenkomst heeft gesloten met transportinfrastructuur bedrijf Eurovia, een dochteronderneming van de VINCI Group, een van ‘s werelds grootste bouwbedrijven, om samen te werken aan de installatie van draadloze elektrische wegennetwerken in Duitsland, Frankrijk en België.
Dankzij het proefproject kunnen speciaal uitgeruste elektrische bussen rechtstreeks worden opgeladen via de elektrische infrastructuur onder de weg. Op de terminal zal een complementair statisch draadloos laadstation worden geïnstalleerd dat tussen de rondes door de bus zal worden gebruikt.
ElectReon is twee weken eerder begonnen met een proefprogramma in Tel Aviv, in samenwerking met de plaatselijke gemeente en de Dan Bus Company. Het eerste in zijn soort project in Israël zal worden uitgevoerd tussen het treinstation van Tel Aviv University en de Klatzkin Terminal in Ramat Aviv – een route van twee kilometer inclusief 600 meter elektrische weg.
ElectReon heeft zijn aandelen – verhandeld op de beurs van Tel Aviv – sinds het begin van het jaar bijna verdrievoudigd en is nu 2,6 miljard dollar waard.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!