Zeven jaar na de oprichting en drie jaar nadat het zijn focus verlegde naar de ontwikkeling van elektrische voertuigen, heeft het Israëlische bedrijf REE Automotive drie prototypes onthuld van zijn volgende generatie EV-platforms.
In een video die door het bedrijf is uitgebracht, toonde REE 3 van zijn modulaire platforms. Het P1-platform voor maximaal 1,3 ton is afgestemd op ‘laatste kilometer’ binnenstedelijke bezorgtoepassingen. Het P2-platform tot 2,5 ton is ontworpen om passagiers en vracht te vervoeren. Het P4-platform biedt tot 4,5 ton en is uniek gebouwd voor het leveringssegment in de Noord-Amerikaanse markt.
Om de ontwikkeling van elektrische voertuigen te versnellen en goedkoper te maken, zijn sommige autofabrikanten begonnen met het uitbesteden van de productie van elektrische platforms waarop ze hun toekomstige modellen willen baseren.
Het Amerikaanse Rivian biedt Ford zijn platform voor de productie van onder meer de elektrische terreinwagen en zal ook soortgelijke modellen onder het eigen merk produceren.
Hyundai is van plan om over twee jaar een elektrische auto op de markt te brengen op basis van een platform gebouwd door het Amerikaanse bedrijf Canoo.
De REEcorner integreert alle traditionele voertuigcomponenten (sturen, remmen, vering, e-motor) in de wielkast en de ‘REEboard’, een volledig vlak en modulair chassisplatform. Dat maakt meer ruimte vrij voor passagiers of vracht, waarbij de unieke structuur ook onderhoud en reparaties eenvoudiger maakt.
In augustus 2020 ondertekende REE een overeenkomst met OEM Mahindra voor de ontwikkeling en productie van een initiële capaciteit van maximaal 250.000 elektrische voertuigen gericht op de commerciële markt.
“Tegen het einde van dit jaar zullen we onze klanten de eerste platforms leveren waarop ze hun voertuigen kunnen ontwikkelen”, vertelde Daniel Barel, medeoprichter en CEO van REE aan Calcalist. “Covid-19 heeft niet alleen de vraag naar online aankopen versneld, maar ook naar elektrische bedrijfsvoertuigen om pakketten te bezorgen zonder het milieu te vervuilen. We zien de wereldwijde interesse van deze sector in onbemande voertuigen die korte afstanden kunnen leveren van de winkel naar de klant en in bemande voertuigen voor grotere afstanden.”
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!