Dat de Israëlische regering niet is ingegaan op de aanbevelingen van de Federatie van Lokale Autoriteiten die het mogelijk zou hebben gemaakt om de hele week scholen te openen, heeft geleid tot het invoeren van eigen plannen door verschillende gemeenten in het land, in plaats van het opvolgen van de richtlijnen van de regering.
Het ministerie van Onderwijs beweert dat een volledige terugkeer van eerste- en tweedeklassers niet mogelijk is omdat hiervoor capsules nodig zijn en 13.000 extra docenten en ander ondersteunend personeel. Premier Benjamin Netanyahu zei maandag dat dit alles 5 miljard shekel zou gaan kosten en dat het geld er niet is.
Deze uitspraak van Netanyahu maakte ouders, leerkrachten en de hoofden van lokale autoriteiten boos, omdat het plan van de federatie het mogelijk maakte zelfs zonder extra budgetten en extra mankracht de eerste en tweedeklassers weer een volledige studieweek te geven.
De Federatie van Lokale Autoriteiten, gesteund door het ministerie van Financiën, heeft een plan waarmee het ministerie van Onderwijs autonomie kan verlenen aan burgemeesters en het lokale bestuur, zodat elk van hen de lesuren naar eigen inzicht kan verdelen.
Om nog onduidelijke redenen is dit voorstel afgewezen door de minister van Onderwijs Yoav Gallant, die zei dat het werd gedaan uit “pedagogische overwegingen”, aangezien lesgeven in de eerste en tweede klas leraren vereist die specifiek zijn opgeleid om die klassen te onderwijzen.
Dit argument komt niet overeen met de feiten omdat het pedagogische argument nooit ter sprake kwam in eerdere discussies die het ministerie van Onderwijs had met het ministerie van Volksgezondheid en de schatkist, voorafgaand aan de kabinetsvergadering.
“Het is niet duidelijk hoe het coronakabinet en de premier, die weten dat lokale autoriteiten dit plan beter kunnen uitvoeren, met capsules en vijf schooldagen per week, een oplossing hebben gekozen die geen oplossing is”, aldus Haim Bibas, hoofd van de Federatie van lokale autoriteiten.
Verschillende hoofden van lokale autoriteiten besloten echter niet te wachten op een andere beslissing en zeiden dat ze scholen zouden openen met een creatief plan.
Zo zei Ofira Biton, hoofd van de onderwijsafdeling in de gemeenteraad van Shoham “We werken volgens de behoeften van onze gemeenschappen”. De gemeente bedacht een plan dat een volledige terugkeer naar de klassen van eerste tot vierde klassers mogelijk maakt, gedurende vijf dagen per week. De kleinere groepen zullen afwisselend vaste leraren hebben en degenen die zijn of nog worden aangeworven door het ministerie van Onderwijs, evenals door stadsmedewerkers van de jeugd- en welzijnsafdelingen, evenals door studenten die vrijwilligerswerk moeten doen in ruil voor een toelage.
Een soortgelijk model werd gekozen door de gemeenteraden van Gezer, Upper Galilee en South Sharon. De raad van Gezer zegt: “Ze moesten de middelen gewoon anders verdelen, met minder uren per week voor elke klas, maar wel dat alle leerlingen elke dag naar school kunnen.” Dus in plaats van 29 uur per week in klas 1 en 2, 31 uur in klas 3 en 4 en 32 uur in klas 5 en 6, krijgen alle klassen in de Gezer regio gedurende vijf dagen per week in totaal 25 uur onderwijs.
De gemeente Rishon Letzion zegt dat het 200 extra personeelsleden voor het schoolsysteem zal werven om volledige klassikale studies mogelijk te maken voor de klassen 1 tot 4.
De gemeente Herzliya zegt dat het het kabinetsplan omgekeerd zal uitvoeren – eerste en tweede klassers zullen zes dagen per week les krijgen, verdeeld in capsules, terwijl derde- en vierde klassers drie dagen per week studeren, afwisselend in de klas en thuis. In de drie dagen die ze thuis doorbrengen, kunnen leerlingen hun leraren en schoolborden zien via camera’s die in klaslokalen zijn geïnstalleerd.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!