Amit Shimoni is een Israëlische illustrator die wereldleiders, artiesten en culturele visionairs met een nieuwe geest heeft gevangen in Hipstory door Amit Shimoni, een geïllustreerde serie van meer dan 50 historische figuren getekend als hedendaagse hipsters.
De in Tel Aviv gevestigde kunstenaar zegt dat de beelden niet alleen krachtige digitale pop-art belichamen, maar ook een unieke manier zijn geworden voor een nieuwe generatie om verbinding te maken met politieke en historische iconen uit het verleden en het heden.
Zo heeft de Amerikaanse president Donald Trump opzij geveegd haar en een voorliefde voor Hawaiiaanse shirts, en presidentskandidaat Joe Biden draagt Ray-Bans en een button-down met een ijshoorntje ‘als een coole opa’.
“Het idee was om een soort spiegel voor mij en voor de mensen om me heen te creëren, die je moest laten nadenken over onze generatie in vergelijking met [de leiders van] andere generaties”, vertelt hij aan NoCamels.
Gebruikmakend van het idee van het hipster-concept, legt Shimoni uit dat zijn kunstwerk “kwam van een punt waarop ik het gevoel had dat ik een wereldwijde consument was en geen ideologie had. Het enige waar ik in geïnteresseerd was, is wat nu cool is, en ik besloot om van deze leiders hipsters te maken, want voor mij is de hipster de paradox dat je uniek bent, maar uiteindelijk onderdeel van de kudde. “
In 2017 werkte hij samen met Laurence King Publishing om een ansichtkaartenboek te publiceren met 20 van zijn illustraties. Het boek, genaamd Hipstory: Why Be A World Leader When You Could Be a Hipster? is beschikbaar op Amazon.
Shimoni’s werk is opgenomen in een aantal wereldwijde campagnes. In 2015 vroeg The New York Times hem Hillary Clinton te “hipstoriseren” als onderdeel van een Women Empowerment-evenement, waar ze de eregast was enkele dagen voordat ze haar presidentsverkiezingscampagne aankondigde. In 2017 werd hij door de Noorse premier Erna Solberg aangetrokken voor haar herverkiezingscampagne.
Onlangs werkte Shimoni samen met de Amerikaanse advocaat en sociaal activiste Meena Harris, nicht van VP-kandidaat Kamala Harris, voor haar Phenomenal Woman Action Campaign, een initiatief dat vrouwenorganisaties ondersteunt. Als onderdeel van de samenwerking verkoopt Phenomenal t-shirts met Shimoni’s afbeeldingen van Ruth Bader Ginsburg, Hillary Clinton, Amerikaans congreslid Shirley Chisholm en burgerrechtenleider John Lewis om kopers te inspireren om naar de stembus te gaan.
Naast het feit dat zijn Hipstory-artwork wordt gebruikt als een ontwerpconcept voor restaurants, conferenties, stadsstraten en universiteitscampussen over de hele wereld, inclusief in Australië, IJsland en Israël, runt Shimoni regelmatig pop-upwinkels op verschillende locaties en organiseert hij lezingen voor toeristen en internationale studenten vanuit zijn ontwerpstudio in het oude Jaffa, met uitzicht op de haven van Jaffa.
Hoewel de aanhoudende wereldwijde gezondheidscrisis zijn bedrijf ernstig heeft getroffen en zijn inkomen zelfs heeft gehalveerd, wil Shimoni graag opnieuw beginnen zodra bezoekers consequenter naar Israël gaan reizen.
“Normaal werk ik veel met winkels, maar die zijn nu allemaal gesloten. Ik werk veel samen met Taglit en andere organisaties die toeristen naar Israël halen, ik hou lezingen en ze kopen dan cadeaus voor hun familie en vrienden”, zegt hij,”maar ook dat ligt op dit moment allemaal stil.
Wel is het mogelijk zijn tekeningen online te bestellen via zijn website.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!