De eSports Wereldkampioenschappen gaan zoals gepland in Eilat door ondanks het COVID-19 virus, heeft de International Esports Federation (IEF) aangekondigd. Dit is de eerste keer dat Israël het evenement organiseert dat door miljoenen kijkers over de wereld wordt bekeken.
Deze beslissing van de IESF is het resultaat van een gezamenlijke inspanning van de Israëlische e-Sports Association (IESA), het kabinet van premier Netanyahu, de stad Eilat en Maccabi World Union.
Volgens vanillaplus.com is gaming sinds 2016 een grotere industrie dan Hollywood en de muziekindustrie samen. De belangstelling voor gamen is nog groter geworden tijdens de coronavirus pandemie vanwege de vele beperkingen en de stijgende werkloosheid. Bovendien is e-sports de afgelopen jaren ook in populariteit gestegen, waarbij enkele van de meest populaire titels zoals DOTA 2 en League of Legends grote fans en zeer actieve competitieve scènes hebben behouden, en waarbij de grote competities vaak een groot publiek hebben en een aanzienlijke prijzenpot.
Onder e-sportorganisaties is de IESF een van de grootste. De wereldkampioenschappen worden beschouwd als een van de meest prestigieuze in zijn soort en worden door meer dan 200 miljoen mensen wereldwijd bekeken.
Sega heeft een officiële videogame gemaakt voor de Olympische Zomerspelen van 2020 in Tokio en e-sports zullen over vier jaar waarschijnlijk worden opgenomen in de Olympische Spelen om jongere kijkers aan te trekken. In tegenstelling tot atleten die deelnemen aan de Olympische Spelen als onderdeel van een nationaal team, zijn sommige gamers die deelnemen aan wereldkampioenschappen e-sports amateurs, terwijl anderen staatssteun genieten.
“De Koreaanse en Zweedse teams hebben zowel een betaalde baan, een voedingsspecialist, een sportpsycholoog en een plek om te trainen”, vertelde Brosh aan The Jerusalem Post . “We hopen ooit dezelfde dingen voor het Israëlische team te krijgen.”
Het is onduidelijk welke vorm e-sports zal hebben als het in de toekomst wordt opgenomen in de Olympische Spelen. Er moet nog worden beslist of er in elk land nationale teams met betaalde gamers moeten worden opgericht om tegen elkaar te strijden en welk internationaal orgaan dit aspect van de Olympische Spelen zal overzien.
Gamers die in het verleden de wereldtitel wonnen, kunnen tot ongeveer 150.000 dollar winnen. De winnaars geven de prijs vervolgens door aan de lokale kansspelautoriteit waaronder ze strijden. Het is deze autoriteit die beslist hoe de prijs wordt verdeeld. Het totale bedrag wordt betaald door zowel IESF als de lokale afdeling die de spellen organiseert, in dit geval de IESA.
Vóór COVID-19 was het plan om 500 internationale spelers in Eilat te hosten en het gaming kampioenschap te laten plaatsvinden in de Ice Mall.
Dit zullen naar verwachting in december slechts 100 spelers Eilat zijn, waarbij ze zich moeten houden aan de voorschriften van het ministerie van Volksgezondheid, waaronder het dragen van mondkapjes en sociale afstand tijdens de competitie.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!