Israëlische campagne biedt hulp aan slachtoffers coronacrisis

Ter illustratie. Screenshot YouTube

Toen de regering van premier Netanyahu in april en later ook in juli besloot dat iedere Israëlische ingezetene respectievelijk 500 shekel (125 euro) en 750 shekel (188 euro) op zijn of haar bankrekening kreeg bijgeschreven, kwam daar vanuit de bevolking grote kritiek op. Ook mensen die het niet nodig hadden vanwege hun hoge inkomen of vaste baan, kregen deze bedragen op hun rekening gestort, terwijl voor mensen die het echt nodig hadden de bedragen te klein waren om rekeningen te betalen of levensmiddelen te kopen.

De Israëlische journalist Guy Lerer van het HaTzinor-televisieprogramma van Channel 13 begon een actie waar hij iedereen die het geld van de overheid niet nodig had, ertoe opriep het bedrag op een crowdfunding rekening te storten om mensen te helpen die het geld echt nodig hebben.

Hij ging er van uit dat het mogelijk zou moeten zijn om 1 miljoen shekel binnen te halen.

Groot was dan ook zijn verbazing toen na 24 uur de teller al op ruim 2 miljoen shekel stond en inmiddels is opgelopen naar ruim 15 miljoen shekel, 3,8 miljoen euro.

Lerer werkt samen met United Hatzalah en Pitchon Lev om Israëliërs te helpen die financieel in de problemen zijn gekomen doordat ze vanwege de coronavirus-pandemie geen inkomsten meer hebben.

In een poging om transparantie te garanderen, hebben Lerer, United Hatzalah en Pitchon Lev een hotline opgericht waar bellers informatie kunnen ontvangen over hoe het geld zal worden gebruikt. Het geld wordt overgemaakt aan burgers in nood in de vorm van schenkingen tot 5000 shekel via cadeaubonnen, of via directe bankoverschrijvingen zodat rekeningen betaalt kunnen worden.

In de meest urgente gevallen zal United Hatzalah de cadeaubonnen rechtstreeks aan mensen in nood verstrekken.

“We starten de humanitaire missie op twee locaties in Israël, een in Rishon LeTzion en de andere in Jeruzalem. In Jeruzalem werken we vanuit het hoofdkantoor van United Hatzalah en in Rishon LeTzion vanuit het hoofdkantoor van Pitchon Lev. Het nummer dat moet worden gebeld voor iedereen die financiële hulp nodig heeft, is *4544 en we zullen iedereen graag helpen,” legde Lerer uit in de aankondiging.

United Hatzalah beschreef hoe het proces zal verlopen door als voorbeeld Naftali Benshaya te noemen, een vrijwilliger van de organisatie die bij de hotline werkt.

“Aan deze kant van de telefoon vul ik de aanvraagformulieren in van de mensen in financiële nood, wat betekent dat ik hun verhalen, hun problemen en pijn hoor”.
“Mensen van in de vijftig en zestig bellen en huilen aan de telefoon en zeggen dat ze geen geld meer hebben om ervoor te zorgen dat ze eten op tafel kunnen zetten en dat ze alleen maar worstelen om in leven te blijven, sommigen hebben een handicap en het is zeker niet gemakkelijk, ”voegde Benshaya eraan toe.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!

Advertentie (4)