Het El Al toestel wat vandaag naar Verenigde Arabische Emiraten vloog, is uitgerust met een systeem om vliegtuigen te beschermen tegen dreigingen zoals luchtdoelraketten.
Het Directed IR Countermeasures (DIRCM) systeem van Elbit Systems verdedigt vliegtuigen door inkomende infrarooddreigingen zoals hittezoekende luchtdoelraketten en van de schouder afgevuurde draagbare luchtraketten (MANPAD’s), te detecteren, te volgen en te verstoren.
DIRCM van het Elbit System integreert de nieuwste geavanceerde fiberlasertechnologie samen met een thermische camera met hoge framesnelheid en een kleine, zeer dynamische spiegeltoren. De vier camera’s kunnen de lancering van een raket detecteren en de laserstraal richten op de hittezoekende kop van de raket om deze te verblinden en van het vliegtuig af te leiden.
Het systeem is geïnstalleerd op commerciële Israëlische vliegtuigen en op de C27J-, C130J- en AW101-helikopterplatforms van de Italiaanse luchtmacht, evenals op de KC-390 van de Braziliaanse luchtmacht en de NAVO’s Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF).
Het systeem is de afgelopen dagen geïnstalleerd op het El Al-vliegtuig dat naar Abu Dhabi vloog. Hoewel commerciële vliegtuigen de neiging hebben om te vliegen op hoogtes die buiten het bereik van de meeste grond-luchtraketsystemen liggen, zijn ze kwetsbaar tijdens het opstijgen en de landing wanneer ze laag genoeg zijn om te worden aangevallen door raketten, waaronder raketten die vanaf de schouder worden gelanceerd door terroristen nabij een vliegveld.
De aanzet voor de ontwikkeling van een raketafweersysteem voor commerciële vliegtuigen kwam na de poging van Al-Qaida om in 2002 in Mombasa, Kenia, een Israëlisch passagiersvliegtuig neer te halen, maar gelukkig miste de raket haar doel.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!