COVID-19 maakt het zeer waarschijnlijk dat de komende Joodse Hoge Feestdagen anders zullen verlopen dan in andere jaren. Een onlangs gepubliceerde halachische compilatie begeleidt rabbijnen in Israël en in het buitenland bij het aanpassen van de gebruiken en rituelen van de Tishrei-feestdagen aan de realiteit van het komende Hebreeuwse jaar 5781.
Een speciaal hoofdstuk in deze editie is gewijd aan de religieuze vereisten van het blazen van de sjofar op Rosj Hasjana en op Jom Kippoer, aangezien de sjofar in feite een blaasinstrument is en als zodanig in staat is de ziekte te verspreiden. De eerste richtlijnen roepen gemeenschappen op om zoveel mogelijk sjofar-blazers te hebben, aangezien het dit jaar verboden is om in grote aantallen samen te komen.
De halachische compilatie is geschreven en bewerkt door rabbijnen van het Amiel-Straus Instituut van Ohr Torah Stone voor het opleiden van afgezanten voor de diaspora.
Het legt uit dat als er gezondheidsinstructies zijn die het verbieden tijd door te brengen in de buurt van andere mensen, ‘de tijd die in de synagoge wordt doorgebracht, moet worden bekort’.
Om deze reden zouden er minder op de Sjofar moeten worden geblazen. “De rabbijnen van Straus-Amiel leggen uit dat het aantal keren dat er op de Sjofar wordt geblazen afhangt van de hoeveelheid tijd die is toegestaan om samen te komen. Dit betekent dat de gemeente nog steeds aan haar verplichtingen kan voldoen, zelfs als ze niet de gebruikelijke gewoonte volgt om op elk van de twee dagen Rosj Hasjana meer dan honderd tonen te blazen. De compilatie gaat verder met een gedetailleerde beschrijving van hoe aan deze verplichting kan worden voldaan in het licht van verschillende beperkingen in verschillende gemeenten.
“Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de sjofar vóór gebruik grondig wordt schoongemaakt”, instrueren de rabbijnen en voegen richtlijnen voor afstand toe: “De sjofarblazer moet achter een doorzichtige plastic scheidingswand staan of op een afstand van vier tot vijf meter van de voorzanger en andere gemeenteleden. ” Ze bevelen ook aan dat “de sjofar in de tegenovergestelde richting van de gemeente moet worden gericht” om besmetting te voorkomen. “De sjofarblazer zou bijvoorbeeld vooraan in de synagoge moeten staan tegenover de Heilige Ark.”
Dit jaar zullen de gebeden van Rosj Hasjana en Jom Kippoer waarschijnlijk korter zijn dan ooit. Volgens medische experts moeten gebeden zo min mogelijk gezangen bevatten, omdat stem- en resonantiegolven de verspreiding van het virus vergroten.
“Indien nodig, is het het beste om de gebeden in te korten om andere minyanim mogelijk te maken en om de tijdsduur te verkorten waarin aanbidders samen op dezelfde plaats zijn. De prioriteiten zijn om met de gemeente alleen die delen te bidden waarvoor een minyan nodig is , en van andere gebeden zoals piyyutim en psukei dezimra af te zien .”
Als de tijd dringt, moet ook het Amida- gebed van Sjachariet kort zijn. “
Volgens Rabbi Eliyahu Birnbaum, hoofd van het Straus-Amiel-trainingsprogramma voor afgezanten, brengen “het blazen van de Sjofar op Rosj Hasjana en het bij Kol Nidrei- gebed op Jom Kippoer in de diaspora honderdduizenden mensen naar synagogen, mensen die niet gewend zijn om mee te doen met de gemeente gedurende het jaar.
“De president van Ohr Torah Stone, Rabbijn Kenneth Brander, voegt eraan toe dat “Joodse halacha dynamisch is en voortdurend succesvol omgaat met uitdagende en veranderende realiteiten. Om deze reden hebben we de halachische gids gemaakt, uit verantwoordelijkheidsgevoel jegens de joden van de diaspora.
“Natuurlijk hopen we dat deze compilatie volgend jaar niet meer nodig is en als nood-halacha op de plank zal liggen die dan niet meer relevant is’, aldus Rabbijn Brander.
Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!