Vegan – Een nieuwe column door Nathan Bouscher

Foto door <strong><a href="https://www.pexels.com/nl-nl/@shottrotter?utm_content=attributionCopyText&utm_medium=referral&utm_source=pexels">Tom Swinnen</a></strong> via <strong><a href="https://www.pexels.com/nl-nl/foto/appel-appelboom-appels-apple-574919/?utm_content=attributionCopyText&utm_medium=referral&utm_source=pexels">Pexels</a></strong>

Adam en Eva waren vegans. Sterker, ze hadden zelfs geen moedermelk genoten. Je zou ze daarbij vegan streakers kunnen noemen. Eerlijkheid gebiedt hier wel aan toe te voegen dat Eva als een rib uit het (mannen)lijf is ontstaan.

Volgens sommige Joodse commentatoren wilde G’d dat de mens volledig plantaardig zou leven en veranderde hij dit plan in een convenant met Noach vanwege de zwakke natuur van de mens. Verschillende grote Thora-geleerden door de eeuwen heen wijzen op vegetarisme als ideaal en benadrukken dat de complexiteit van de kasjroet regels bedoeld zijn om vleesconsumptie te ontmoedigen. Ik moet op dit punt terugdenken aan de column van Yanki Jacobs die op dit platform onlangs schreef over de plicht van de doodstraf en de onmogelijkheid om deze uit te kunnen voeren.

Er zijn diverse beweegredenen om meer of volledig vegetarisch of vegan te eten. De meeste zijn terug te brengen tot dierenwelzijn, milieu en gezondheid. Elk van deze zou in beginsel voor een joodse gelovige een reden mogen of zelfs moeten zijn om de kippensoep te laten staan. Alleen vegetarisme gebaseerd op het idee dat mensen geen moreel recht zouden hebben om dieren te doden is vanuit de joodse optiek niet acceptabel. 

Vegan Israël

Tel Aviv wordt door velen beschouwd als één van de vegan hoofdsteden in de wereld. Tussen de geur van zeevruchten door, die ondanks de naam plantaardig noch kosjer zijn, is er een enorm scala aan verse en smakelijke vegetarische en vegan gerechten en restaurants en bijvoorbeeld vegan kledingzaken die dus geen producten met leer, wol, zijde, veren of bont verkopen. Het Israëlische leger biedt soldaten ook vegan maaltijden, leerloze laarzen en wolvrije barretten aan. 

Waar de “bubbel” TA vegan-friendly is, zijn er in Israël verder enkele volledig plantaardige gemeenschappen. In het Noorden van Israël in de prachtige omgeving in de Galilee met zicht op de Kinneret heb je het kleurrijke Amirim. Het zijn zowel de natuur als de inwoners die het (vakantie)dorp kleur geven. Zo wonen er vegetarisch en vegan etende seculiere en religieuze Joden en Arabieren. 

Temidden van de Negev-woestijn in de stad Dimona leeft de 5000 zielen tellende Afrikaans-Hebreeuwse Israëlitische gemeenschap die hun lichaam als tempel beschouwen en er een zeer bewuste en gezonde levensstijl op nahouden.

In 2015 identificeerde 8% van alle Israeli’s zichzelf als vegan, 5% als vegetariër en 13% overweegt één van deze twee levenswijzen. En deze trend is groeiende. Tegelijkertijd staat Israël met 19,3 kg per persoon op de zesde plaats in de wereld als land met de hoogste jaarlijkse totale vleesconsumptie (zonder pluimvee), volgens data van de OESO. Als je gevogelte toevoegt, loopt de Israëlische vleesconsumptie op tot 58,6 kg per hoofd van de bevolking, wat het land op de eerste plaats zet.

Geen melk en honing

Het land van melk en honing (beide niet vegan) laat evenzeer hier zijn unieke status zien. Vanuit Bijbels perspectief moet het Joodse volk het licht onder de naties zijn. Er schijnt een diffuus licht. Is juist dit het licht dat onze pluriforme en veranderende wereld nodig heeft, of is dit vlees noch vis?

“Gij zult het bokje niet koken in de melk van zijn moeder.”
Exodus 23:19, Exodus 34:26, and Deuteronomium 14:21

Vegans hebben dit mogelijk wel het beste begrepen.

Dit was deel 2 van een tweeluik. Lees hier deel 1 ‘Het bokje en de melk’

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!

Advertentie (4)