De oorspronkelijke uitzending van “Saturday Night Seder” die tijdens de afgelopen Joodse Pesachweek via YouTube live werd uitgezonden, bracht meer dan 3 miljoen dollar op voor hulp aan door het coronavirus getroffen mensen. Nu verkopen de makers van “Saturday Night Seder” singles van enkele van de gedenkwaardige nummers van de show om geld in te zamelen voor een joodse organisatie voor sociale rechtvaardigheid.
Joden voor raciale en economische rechtvaardigheid krijgen de opbrengst van de verkoop van “When You Believe” en “Next Year”, twee nummers van de zelf opgenomen Pesach-special die in april werd uitgezonden.
De makers zeiden dat ze voor JFREJ kozen vanwege de Black Lives Matter-beweging.
“In het jodendom is er een principe genaamd Tikkun Olam, wat betekent dat de gebroken wereld moet worden hersteld en om mensen van dienst te kunnen zijn. Dus in dit huidige moment van Black Lives Matter en om door te gaan met die geest van dienstbaarheid, ging het erom hoe we konden gebruik onze Tikkun Olam, ‘vertelde Shaina Taub, die mee schreef aan’ Volgend jaar ‘, aan Variety.
Volgens Shaina Taub is JFREJ een organisatie die gelooft dat Joodse mensen moeten opkomen als bondgenoten voor andere gemarginaliseerde gemeenschappen.
Taub werd begin juni tijdens een protest gearresteerd op de trappen van haar flat in New York City.
De makers van het evenement voeren momenteel een Emmy-bod uit. Uitvoerend producent Benj Pasek vertelde Variety vorige week dat een soort toegiftproductie mogelijk zou kunnen zijn.
Eerder dit jaar schreef Pasek in een stuk voor het Jewish Telegraphic Agency dat hij hoopte dat er na de pandemie een nieuw model zou komen om de Joodse kunst te ondersteunen.