Terwijl de COVID-19-pandemie de wereldeconomie door elkaar schudt, blijft de elektrische-autosector een lichtpuntje van positieve verwachtingen en innovatie voor een duurzamere toekomst.
Dat batterij-aangedreven innovaties voor auto’s aan kracht wint blijkt bijvoorbaald uit Noorwegen, dat begin juli de krantenkoppen haalde toen er in dat land een wereldrecord werd gevestigd, doordat puur elektrisch aangedreven auto’s in de eerste helft van 2020 bijna de helft van de autoverkopen in dat land heeft uitgemaakt.
Ondertussen blijft Tesla de prijzen voor zijn elektrische auto’s verlagen en haalt het bedrijf de krantenkoppen voor haar nieuwe plannen voor oplaadbare batterijen.
Dus is het bijna logisch voor Addionics, de Israëlisch-Britse groep die gespecialiseerde oplaadbare batterijen voor elektrische voertuigen en andere toepassingen ontwikkelt, om te pronken met zijn kosteneffectieve, schaalbare en baanbrekende batterijen.
Addionics is een startup die de dynamiek van chemische reacties wil veranderen om de batterijprestaties, kilometerstand, levensduur, veiligheid, oplaadtijd en kosteneffectiviteit te verbeteren.
Terwijl de hele sector van bedrijven die oplaadbare batterijen produceren op zoek is naar nieuwe chemicaliën voor batterijen en goedkopere materialen, hebben de wetenschappers van Addionics een kant-en-klare technische benadering bedacht die de batterijprestaties zal verbeteren, ongeacht het type batterijchemie.
Het bedrijf creëerde een nieuwe manier om energie op te slaan. Het creëerde een poreus oppervlak voor elektroden dat een direct effect heeft op hoe de cellen zich gedragen. Deze slimme 3D-structuur minimaliseert de interne weerstand en verbetert de mechanische levensduur, thermische stabiliteit en andere basisbeperkingen en degradatiefactoren in standaardbatterijen.
“We denken dat er veel ruimte is voor verbetering van batterijen. Alle focus ligt op de chemie. We pakken het anders aan”, zegt Dr. Moshiel Biton, de CEO van Addionics. “We kunnen simuleren hoe de architectuur, het poreuze niveau, de prestaties beïnvloedt.”
Als alles volgens plan verloopt, zal de Addionics-technologie de manier waarop we energie opslaan en leveren transformeren en toch een positief effect hebben op het milieu. “We verlagen de kosten van batterijen met 10-15 procent door een hogere energiedichtheid en een langere levensduur mogelijk te maken”, zegt Biton.
De startup is baanbrekend in zijn aanpak, maar wil de integratie in bestaande OEM-batterijassemblagelijnen eenvoudig houden voor een gemakkelijkere acceptatie. De slimme 3D-metalen structuur voor oplaadbare batterijen wordt beschouwd als een drop-in-oplossing.
“We zien dat de industrie heel traditioneel is, dus we willen een oplossing bieden die de chemie of infrastructuur of de supply chain niet verandert. We willen minimale verandering bieden, maar een maximale impact. We nemen bestaande technologie en door betere engineering kunnen we deze verbeteren en blijven verbeteren”, vertelt Biton aan NoCamels.
Het idee voor het veranderen van de structuur in plaats van de chemische samenstelling kwam ongeveer zeven jaar geleden bij Biton, een doctoraatsstudent aan het Imperial College London, nadat hij hoorde over de batterijdefecten in smartphones waardoor ze oververhit raakten en explodeerden. Biton besloot destijds om in realtime te onderzoeken wat het probleem was.
Hij ontdekte dat dendrieten, naaldachtige structuren die lithiumbatterijen teisteren, kortsluiting veroorzaakten en de explosies veroorzaakten.
Gewapend met een gezonde dosis Israëlische chutzpah, wendde Biton zich tot zijn toenmalige leraren en vroeg hem om mee te gaan op een missie om de wereld van energieopslag te veranderen. Dr. Farid Tariq, mede-oprichter en CSO, en Dr. Vladimir Yufit, mede-oprichter en CTO, dienden als academische adviseurs voordat ze uiteindelijk hun Imperial College posities verlieten om samen met Biton Addionics op te richten in 2018.
De jonge startup, met een hoofdkantoor in zowel Londen als Tel Aviv, heeft tot nu toe al 6 miljoen dollar aan financiering opgehaald, een combinatie van een ronde onder leiding van Next Gear Ventures en het winnen van een subsidie van 2,5 miljoen dollar als onderdeel van de prestigieuze Horizon2020 EU-competitie.
De EU-commissie Horizon2020 beschreef de innovatie van Addionics als “disruptief en mogelijk een spelverandering op de markt voor energieopslag. De timing is goed, want er is een sterke vraag in de markt naar dergelijke oplossingen.”