Voor het eerst heeft Magen David Adom (MDA) 1 van de 2 in mei gepresenteerde ambulancebussen gebruikt om 9 bewoners van een bejaardentehuis in zuid-Israël te vervoeren naar het ziekenhuis. Dit ging makkelijker dan het gebruiken van 9 ambulances, die anders voor deze klus nodig waren geweest.
De bussen zijn omgebouwde stadsbussen die tot dertien patiënten tegelijk kunnen vervoeren. Twee patiënten kunnen liggen in bedden in het midden van de bus, terwijl elf anderen achterin kunnen zitten.
Daarnaast is de bus volledig uitgerust met intensive care-apparatuur, sirenes en een geavanceerd communicatiesysteem om het medisch personeel van MDA in verschillende delen van de bus in staat te stellen met elkaar te communiceren, evenals met het centrale commandocentrum van MDA.
Er zijn ook camera’s voor de bestuurder en de aanwezige paramedici om de afzonderlijke secties van de bus te bewaken. Camera’s zijn ook verbonden met het MDA Medical Dispatch Center, zodat artsen en paramedici van afstond kunnen volgen wat er in het voertuig gebeurt, en indien nodig het veldteam kunnen adviseren.
Wat de veiligheid betreft, is de bus opgedeeld in drie secties – allemaal onafhankelijk van elkaar gebouwd – waarbij elke sectie is gescheiden door een ondoorzichtige verdeler. In het geval dat de bus een besmettelijke patiënt vervoert, hoeft de chauffeur daarom geen beschermende uitrusting te dragen.
In verband met de verspreiding van het coronavirus en de verspreiding van andere infectieziekten, bevat de bus een ultramodern zuurstoffiltratiesysteem dat alle lucht in het voertuig iedere zeven minuten ververst. Bovendien zijn er geen stoffen oppervlakken in het voertuig, dus alles kan gemakkelijk worden gereinigd en gedesinfecteerd na elke rit met de ambulance.
Wat de configuratie betreft, er zijn twee bedden in het midden van het voertuig – waaraan twee MDA-paramedici zijn toegewezen – compleet met geavanceerde levensondersteunende apparatuursystemen, zoals defibrillatoren die ECG’s kunnen uitvoeren, evenals geautomatiseerde borstcompressie-eenheden. Achterin de bus zijn er negen zitplaatsen om patiënten in stabiele of lichte toestand te vervoeren.
Om de tijd te doden zijn er voor de patiënten in stabiele of lichte toestand in hun afdeling ook televisieschermen.
Aan de achterkant van het voertuig, boven elk van de elf patiëntenstoelen, zijn er zuurstofkranen die worden gevoed door vier grote zuurstoftanks die zijn aangesloten op een systeem aan de voorkant van de bus.
Daarnaast zijn er twee koelkasten die zijn ontworpen voor het bewaren van bloed en medicijnen, evenals waterdichte V230-stopcontacten, zodat MDA-personeel apparaten zoals ventilatoren, couveuses, enz. kan aansluiten.