Een commissie van de Knesset heeft dinsdag bekend gemaakt dat de afgelopen weken meer dan 12.000 mensen ten onrechte opdracht kregen in quarantaine te gaan door een fout in het tracking programma van Israëls binnenlandse veiligheidsdienst, Shin Beth.
Het bleek dat in de eerste week van de vernieuwing van het Shin Bet-traceersysteem vorige maand ruim twaalfduizend mensen in Israël sms-berichten kregen met de waarschuwing dat ze in contact waren geweest met een bevestigde drager van het coronavirus en daarom voor twee weken in quarantaine moesten gaan.
Volgens de wet staat op het niet opvolgen van deze opdracht een grote boete.
Duizenden Israëliërs probeerden in beroep te gaan tegen deze beslissing nadat het telefoonvolgsysteem had vastgesteld dat ze in quarantaine moesten worden geplaatst en ongeveer de helft van de beroepen werd toegewezen, vertelde Ayelet Grinbaum, die tijdens de hoorzitting het ministerie van Volksgezondheid vertegenwoordigde, aan de Knesset-commissie voor buitenlandse zaken en defensie.
“We hebben van 54% van de mensen het beroep goedgekeurd om de quarantaine te verlaten, dat zijn iets meer dan 12.000 mensen”, zei Grinbaum.
Volgens de publieke omroep KAN kregen ongeveer iets meer dan 12.000 mensen te horen dat ze niet in quarantaine hoefden te gaan nadat ze met iemand van het callcenter van het ministerie van Volksgezondheid hadden gesproken, en van nog eens 700 werd later hun beroep gegrond verklaard.
Een aantal mensen zei dat ze per ongeluk gedwongen werden thuis te blijven, waarschijnlijk gedeeltelijk als gevolg van technologie die niet kan onderscheiden of twee mensen daadwerkelijk binnen 1,50 meter van elkaar waren, dichtbij genoeg om het virus over te dragen.
Bovendien zeiden mensen dat oproepen naar het ministerie van Volksgezondheid routinematig onbeantwoord blijven, omdat functionarissen zeggen dat het systeem overbelast is. Een beroepsproces was verplicht gesteld door de wet die in de Knesset was aangenomen en die massa-tracking toestond.
Volgens Grinbaum verbeterd zich de situatie.
“Gisteren was de wachttijd aan de telefoon 15 minuten. Als iemand ons laat weten dat ze thuis waren en niet op de plaats waar ze zouden zijn, kan het callcenter toestaan dat ze uit hun isolement worden vrijgelaten, ‘zei ze.
Shin Bet-hoofd Nadav Argaman, die eerder verzet had getoond tegen het gebruik van het volgprogramma, vertelde het kabinet vorige maand dat de technologieën die door het agentschap worden gebruikt, bedoeld waren voor terrorismebestrijdingsoperaties en niet bedoeld waren om massaal Israëlische burgers te volgen.
Het programma, dat op 1 juli weer is ingegaan en voor drie weken in werking zou blijven heeft uit diverse sectoren veel kritiek gekregen van bijvoorbeeld privacy- en rechtengroepen, maar werd door ambtenaren geprezen omdat het de verspreiding van het virus hielp tegengaan door de regering de mogelijkheid te bieden Israëliërs op de hoogte te stellen als ze in contact kwamen met bevestigde virusdragers.