U kent ze vast wel: de e-scooter, of in Nederland beter bekend als de elektrische step. In Israël en veel andere landen zijn deze in grote steden enorm populair geworden. In Tel Aviv kan je je via een app abonneren bij een van de verhuurders en staan ze door de hele stad verspreidt gereed voor gebruik.
Nu krijgt een pilot dat de manier zou moeten veranderen waarop fietsers en e-scooterrijders – evenals bezorgers, koeriers en bewoners – door Tel Aviv reizen, zelfs vóór de geplande lancering in juli al internationale aandacht.
Bird, de grootste e-scooter verhuurbedrijf in Israel, en Trailze – de Israëlische startup voor navigatie-technologie die het wegennet van Tel Aviv opnieuw in kaart heeft gebracht – kondigde medio juni aan dat ze samenwerken aan een pilot: De Bird Maps-app is een navigatie die speciaal is gemaakt voor rijders van e-scooters en elektrische fietsen. Ook de stad Parijs doet aan deze pilot mee.
“We zochten naar de behoefte, niet naar de oplossing”, vertelt Ronen Bitan aan NoCamels over de baanbrekende navigatiesoftware van zijn bedrijf, CEO van Trailze. “Google maps is geweldig voor auto’s. Maar er is een enorm vacuüm als het gaat om stadsnavigatie voor fietsers en scooterrijders.”
Met de gratis te downloaden app voor iOS en Android, kunnen rijders hun bestemmingsinformatie invoeren en krijgen dan via audio en een kaart visuele turn-by-turn navigatie.
“Met miljoenen mensen die gedeelde elektrische micromobiliteit omarmen en steden overal meer middelen inzetten voor de ontwikkeling van fiets- en micromobiliteitsstroken, wilden we ervoor zorgen dat rijders gemakkelijker konden navigeren en stadsinfrastructuur konden gebruiken”, aldus Patrick Studener, CEO van Bird EMEA.
“Door met Trailze samen te werken om Bird Maps in Parijs en Tel Aviv te testen – twee steden die zich onlangs hebben toegewijd aan en het ontwikkelen van extra fietspaden – maken we het voor rijders gemakkelijker om zich comfortabeler en veiliger te voelen terwijl ze zich door hun steden verplaatsen zonder op de speciaal voor aoto’s gemaakte kaarten zoals Waze te vertrouwen.”
Vóór COVID-19 kregen e-scooters en elektrische fietsen langzaamaan meer grip als transportmiddel bij uitstek voor bestemmingen in binnensteden over de hele wereld. Gedeelde e-scooters worden gebruikt in 626 steden, in 53 landen en hebben meer dan 300 miljoen reizen gemaakt, volgens een EY-rapport.
Tijdens COVID-19 introduceerden meer dan 300 steden plannen voor meer dan 2.600 extra kilometers langzame straten en tijdelijke fietspaden. Onder hen heeft de gemeente Tel Aviv-Yafo onlangs een strategisch plan goedgekeurd om de lengte van fietspaden in de stad te verdubbelen van 140 km tot 300 km tegen 2025.
“COVID-19 heeft om voor de hand liggende redenen veel mensen tot micromobiliteit gebracht: mensen willen niet meer in bussen, deelauto’s of taxi’s stappen, thuisbezorging van bijvoorbeeld maaltijden is populairder en ze hebben micromobiliteit nodig om ze kosteneffectief te maken, en als bijkomend positief effect zagen mensen dat hun steden met minder vervuiling te kampen hadden en dat willen ze graag zo houden. Micromobility biedt geweldige oplossingen”, zegt de CEO van Bird.
Het is logisch dat dit navigatiesysteem voor de micromobiliteitswereld in Israël zou starten. Israëlische ondernemers worden wereldwijd erkend vanwege hun capaciteiten op het gebied van navigatie-technologie.
“Daarnaast is de Israëlische cultuur een goede plek voor feedback. Israëli’s vertellen je graag wat er mis is. In plaats van beledigd te raken, kun je leren van de feedback en deze informatie gebruiken om je product te verbeteren”, zegt Bitan.