De joodse staat roept de hulp in van lokale startups in de hoop een tweede golf van het virus succesvol te kunnen bestrijden.
Tot voor kort was Israël trots op zijn COVID-19-cijfers van minder dan 20.000 bevestigde infecties en ongeveer 300 sterfgevallen op een bevolking van negen miljoen, laag in vergelijking met landen in Europa en Amerika.
Maar toen het de lockdown-maatregelen versoepelde, stegen de cijfers zo snel, dat premier Benjamin Netanyahu afgelopen week opdracht heeft gegeven voor het gebruik van “digitale oplossingen” om de curve af te vlakken.
Wendy Singer van Start-Up Nation Central, een organisatie die Israëlische innovatie promoot, zegt dat ondernemers eerder hadden gewerkt aan kunstmatige intelligentieprojecten met overheid en gezondheidswerkers en academici.
Die ervaring, zei ze, maakte het mogelijk “om een corona-gebaseerde uitdaging aan te gaan”.
Een voorbeeld is de Israëlische startup Anyvision voor gezichtsherkenning, die kort na het uitbreken van het coronavirus thermische camera’s installeerde in het Sheba Medical Center nabij Tel Aviv, het grootste ziekenhuis van Israël en de belangrijkste faciliteit in de strijd tegen de pandemie.
Het systeem werd ingezet om koorts bij bezoekers van het ziekenhuis te herkennen.
De gezichtsherkenningssoftware laat “binnen enkele seconden” iedereen zien die in contact kwam met een geïnfecteerde medewerker en stelt ziekenhuis medewerkers in staat om precies te bepalen wie er in isolatie moet gaan, zei Alex Zilberman van Anyvision.
Een overvloed aan camera’s, identiteitsmatching; hoe ver is big data van Big Brother?
‘Het is een zeer krachtig systeem’, zegt Anyvision’s Zilberman. “Je moet ervoor zorgen dat het op de juiste manier wordt gebruikt en daarvoor hebben we meerdere beveiligingen.”
Dat houdt onder meer in dat de toegang tot het systeem wordt gecompartimenteerd, met verschillende acties die beperkt zijn tot verschillende niveaus van geautoriseerde gebruikers.
Om ziekenhuizen te ontlasten, heeft de overheid een deal gesloten met de lokale startup Datos, die een platform biedt voor medische zorg op afstand.
Patiënten downloaden een app en meten vervolgens hun vitale functies en voeren de resultaten in, waarbij ze gegevens genereren die worden verwerkt door het algoritme van het bedrijf.
Het systeem stuurt vervolgens herinneringen naar patiënten of mensen in quarantaine.
“Aan het begin van de coronavirus crisis moesten gezondheidsdiensten patiënten tweemaal per dag bellen, ongeacht hun toestand”, vertelde Uri Bettesh, oprichter van Datos, aan AFP.
Dat was een aanslag op belangrijke middelen, zei hij, eraan toevoegend dat het met zijn app alleen nodig is om contact op te nemen als de gegevens van de patiënt dit noodzakelijk maken, zodat het personeel zich kan concentreren op ernstige gevallen.
Bekijk hier alle coronavirus artikelen op joods.nl