Een veiligheidsfunctionaris van de Megilot Regional Council in het zuiden van Israël ontdekte onlangs bij toeval drie ankers van een zeilboot uit de jaren twintig in het noordelijke deel van de zich terugtrekkende Dode Zee, een fenomeen dat niet lijkt te vertragen en veel problemen heeft veroorzaakt, zoals gevaarlijke ‘sinkholes’.
Tot de jaren zestig was het enige transportmiddel rond de Dode Zee het zeevervoer. Schepen staken de zee over van het noordelijke deel naar het zuidelijke deel en gebruikten een houten pier in de buurt van een van de fabrieken om aan te meren. Snelweg 90, die nu van Metula in het noorden langs de westelijke oever van de Dode Zee naar Eilat in het zuiden loopt, bestond nog niet.
Het was in de buurt van die houten pier, die tot op de dag van vandaag grotendeels bewaard is gebleven, dat Dror Sinai, beveiligingsofficier van de Regionale Raad van Megilot, de admiraliteitsankers vond. Hij ontdekte drie ankers op één locatie; twee grote en een middelgrote, mogelijk behorend tot hetzelfde schip.
De gevonden ankers zijn gemaakt van ijzer en zouden in de jaren twintig zijn gemaakt. Het middelgrote anker is 1 meter lang en weegt 70 kilo, terwijl de twee grotere ankers ieder 2 meter lang zijn en 110 kilo wegen.
Na de ontdekking verklaarde de Regionale Raad van Megilot dat, hoewel er eerder bewijs was dat wees op schepen die de Dode Zee bevaren voordat snelweg 90 bestond, het vinden van 100 jaar oude ankers een opwindende ontdekking is die de kennis versterkt die we hebben met betrekking tot het regionale belang dat de Dode Zee in het verleden had.