Er wordt al druk gewerkt aan de eerste twee metrolijnen voor Tel Aviv en omgeving. Het project wordt nu uitgebreid met een derde metrolijn, de M2.
De M2-lijn zal 22 kilometer lang worden en zich via Petah Tikva in het oosten opsplitsen in twee aftakkingslijnen naar Bnei Brak en Ramat Gan, voordat de metro weer in Givatayim terugkeert en doorgaat naar Tel Aviv en Holon.
De M2-lijn zal 22 stations krijgen en onder meer stoppen bij de Bar-Ilan Universiteit, Bloomfield Stadium, de Carmel Market, Habimah Theater en het Wolfson Hospital.
De tunnels komen 25-40 meter onder de grond met een diameter van 6,5 meter. Treinen rijden in de rijrichting in twee afzonderlijke tunnels die elke 250 meter met elkaar worden verbonden.
De metro voor Tel Aviv en omgeving zal uiteindelijk uit drie lijnen bestaan met 145 kilometer aan ondergrondse sporen en 109 stations. De lijnen passeren 24 gemeenten en zullen twee miljoen passagiers per dag kunnen vervoeren.
Naar schatting wordt er 150 miljard shekel geïnvesteerd in de metro van Tel Aviv, het duurste nationale infrastructuurproject van Israël.