Door de combinatie van unieke joodse erfgoedlocaties voor oudere bezoekers en gezinnen met kinderen en andere voorzieningen die meer aantrekkelijk zijn voor jongere toeristen, domineert de Nederlandse hoofdstad al decennia lang de hitlijsten van vakantiebestemmingen voor Israëli’s.
Maar door de COVID-19-crisis zijn er grote twijfel over het voortbestaan van sommige bedrijven die zich op joodse toeristen richten, aldus JTA.
Voor We Are Amsterdam , een joods Amsterdams bootverhuur- en touroperator bedrijf, zit het probleem niet in de herkenning van de naam. Door de eisen van afstand houden om de verspreiding van het virus te voorkomen, zal het haar belemmeren om de overwegend Israëlische klanten te bedienen, zelfs als de toeristen terugkeren .
Guy Kuttner, een voormalig lid van de Israëlische marine, startte het bedrijf twee jaar geleden met zijn Nederlandse vriend Timo Haaker. Het ging goed, met families en vriendengroepen die zoveel boekten als het We Are Amsterdam-team aankon. Het bedrijf, die voorkennis van het nachtleven op zijn tours en de joodse geschiedenis liet zien, begon onlangs uit te breiden naar bezoekers uit China.
Kuttner en Haaker verhuisden het bedrijf onlangs naar een nieuw gebouw aan de Herengracht, een van de duurste straten van Amsterdam, en groeiden uit tot 25 werknemers toen de COVID-19-crisis het reizen abrupt beëindigde. Nu de Nederlandse hoofdstad bedrijven weer voorzichtig aan laat opereren, zorgen sociale afstandsregels ervoor dat We Are Amsterdam, zelfs als toeristen de stad beginnen te bezoeken, niet genoeg klanten op zijn 32 voet lange boten kan brengen om winst te maken.
“Ons hele bedrijfsmodel is gebaseerd op het bieden van een veel intiemer persoonlijk gevoel dan wat je krijgt op een van die grote rondvaartboten met een rondleiding door oortelefoons in 17 talen,” zei Kuttner.
De beide partners hebben ook manieren onderzocht om hun bedrijf draaiende te houden. Met behulp van 3D-camera’s creëerden ze een virtuele, interactieve rondvaart door de grachten, waar kijkers rond kunnen scrollen voor een 360 graden uitzicht over Amsterdam gezien vanaf de waterwegen. Maar de virtuele rondvaart is gratis, bedoeld als een marketingtool en een manier om ‘aanwezig te blijven’, zei Kuttner. ‘Het helpt niet om de kosten te dekken.’
We Are Amsterdam biedt ook landexcursies aan, waaronder een Amsterdamse windmolentour . Maar sociale afstand heeft de capaciteit van minibusjes met 10 zitplaatsen gehalveerd, waardoor dergelijke excursies niet meer kosten dekkend zijn, zei Kuttner.
De coronacrisis maakte ook een abrupt einde aan de inkomstenbron van Anne-Maria van Hilst, een 32-jarige gids uit Amsterdam die gespecialiseerd is in de joodse geschiedenis van de stad.
‘Ik ben niet met dit werk begonnen om geld te verdienen, ik doe het omdat ik daar gepassioneerd over ben’, zei van Hilst, die zich meer dan tien jaar geleden tot het jodendom bekeerde. “Maar plotseling stopte het en het is niet duidelijk wanneer en hoe het weer mogelijk zal zijn, en ik, en veel andere mensen in deze sector, twijfelen plotseling aan onze keuzes en heroverwegen alles.”