Veel reizigers hebben het weleens meegemaakt. Je bent in het buitenland en voelt je niet lekker. Dan is het vaak lastig om in een vreemde taal uit te leggen wat je klachten zijn. De Israëlische startup Air Doctor lost dat probleem op door virtueel een arts te zoeken die je taal spreekt.
Ondanks het feit dat reisverboden en sociale afstanden over de hele wereld mensen grotendeels thuis hebben gehouden, heeft het bedrijf zijn essentiële diensten gedurende de wereldwijde gezondheidscrisis voortgezet.
De startup bereidt zich nu voor op een wereld waarin reizen er heel anders uit kan zien en heeft een platform gebouwd waarmee reizigers een geschikte arts in het buitenland kunnen vinden op basis van gesproken taal, locatie, medisch specialisme en beoordelingen.
In december 2019 introduceerde Air Doctor een telegeneeskunde dienst waarmee reizigers virtueel artsen kunnen ontmoeten die hun moedertaal kunnen spreken. Yuval Zimerman, vice-president marketing en wereldwijde partnerschappen van Air Doctor, zag het gebruik van zijn virtuele netwerk de afgelopen twee maanden met 150 procent toenemen, aangezien de pandemie van het coronavirus zich over de hele wereld verspreidde.
“Door de COVID-19-pandemie wint telegeneeskunde aan grip en doorbreekt het eerder vastgehouden obstakels, zowel aan de kant van de dokter als aan de kant van de klant,” vertelt Zimerman aan NoCamels. “Artsen beginnen in het product te geloven als een product dat de verbinding met hun patiënten niet verstoort, en aan de andere kant beginnen patiënten te zien dat artsen met de huidige technologische vooruitgang zeer geschikt zijn om nauwkeurige diagnoses en consultaties te geven door middel van een video-oproep. Als ik deze trend zie, heb ik er vertrouwen in dat telegeneeskunde zal blijven groeien na COVID-19. ”
Zimerman zegt dat het bedrijf een ‘meertalige database van artsen heeft die de meeste populaire talen over de hele wereld spreken en bovendien wereldwijd recepten kunnen verstrekken.
“Voorlopig hebben we de mogelijkheid om een recept te geven vanuit een virtueel consult in het VK, het grootste deel van West-Europa en de VS. Dit groeit natuurlijk, ‘zei hij.
Met de hulp van het internationale artsennetwerk heeft Air Doctor haar wereldwijde netwerk en bronnen gebruikt om een wereldwijde lijst van COVID-19-testlocaties in 28 landen over de hele wereld op te stellen, nu de coronaviruspandemie is uitgebroken, aldus CEO Jenny Cohen Derfler.
Ze was samen met haar zoon medeoprichter van de startup in 2016 met haar zoon Yam Derfler, de business development manager van Air Doctor.
“We wilden ons netwerk ten goede gebruiken temidden van de pandemie”, zei Cohen Derfler, “Waarom de middelen niet delen?”
De uitgebreide gids per land bevat algemene informatie en details over waar u medische hulp kunt vinden. Hoewel niet elk land hulp in het Engels kan bieden, kan Air Doctor de patiënt helpen bij het vinden en plannen van een virtuele video-afspraak met een Engelssprekende arts.
Vorige maand kondigde het bedrijf, dat zich richt op zowel particulieren als artsen, verzekeringsmaatschappijen en mobiele netwerkexploitanten in B2B-partnerschappen , aan zijn netwerk aan mobiele operators aan te bieden om hen te helpen verloren roaming-inkomsten terug te vorderen als gevolg van de wereldwijde stopzetting van toerisme en zakenreizen. In een post-COVID-19-wereld, zeiden ze, zal de mobiele industrie meer service met toegevoegde waarde moeten toevoegen om mensen aan te moedigen weer rond te reizen.
“Mobiele operators weten precies waar hun klanten naartoe reizen, zodat ze heel gemakkelijk kunnen aanpassen hoe hun reizigers de service gebruiken”, aldus Cohen-Derfler in een verklaring. “Vóór COVID-19 dachten reizigers over het algemeen niet aan ziek worden tijdens het reizen, nu zullen velen zich zorgen maken over deze mogelijkheid wanneer ze de quarantaine verlaten.
“Mobiele operators kunnen de gemoedsrust van hun klanten vergroten door ervoor te zorgen dat ze altijd en overal toegang hebben tot artsen. Ziek of gewond zijn tijdens het reizen is beangstigend en stressvol, vooral als je de cultuur niet kent of de taal niet spreekt ‘, voegde ze eraan toe.
Hoewel Air Doctor zichzelf een “aanvullende” dienst noemt die kan worden gebruikt door reizigers met of zonder verzekering, heeft het bedrijf een aantal samenwerkingsverbanden met verzekeringsmaatschappijen, hotels en andere entiteiten.