Wanneer op 17 mei het treinverkeer na weken te hebben stilgelegen vanwege het coronavirus, eindelijk weer op gang komt, is het mogelijk om op het midden in Tel Aviv gelegen Savidor treinstation de nieuwe elektrische sneltrein naar Jeruzalem te nemen die je in 42 minuten naar de stad brengt.
Doordat er gedurende de afgelopen weken geen treinen in Israël kon het elektrificeren van het laatste traject versneld worden uitgevoerd. Tegen september zou de lijn vanuit Jeruzalem moeten zijn doorgetrokken tot Herzeliya.
Eind december begonnen directe elektrische treinen tussen het Hahagana-station in Tel Aviv en het Yitzhak Navon station in Jeruzalem te rijden, inclusief een stop op de luchthaven Ben-Gurion, meer dan een decennium later dan aanvankelijk gepland.
“Het is niet leuk om een leeg treinstation te zien, maar het is tijdelijk”, zei minister van Transport (tot aan vandaag) Smotrich woensdag, voordat hij samen met de CEO van de Israëlische Spoorwegen Michael Maixner de verlengde route inhuldigde. “Het station zal met gelukkigere passagiers vollopen, met een comfortabelere, stillere, schone en snellere trein, dankzij de chief executive en alle andere Israel Railways-medewerkers,” zei Smotrich.
Tegen de tweede helft van 2021 zullen zo’n 24 “nieuwe en milieuvriendelijke” treinwagons aan het netwerk worden toegevoegd, aldus Smotrich, wat een grotere betrouwbaarheid, capaciteit en minder mechanische storingen belooft.
De 56 km lange geëlektrificeerde spoorwegverbinding tussen Jeruzalem en Herzliya werd in juni 2001 voor het eerst goedgekeurd door premier Ariel Sharon en zou oorspronkelijk in 2008 worden geopend. Het project, dat de bouw van acht bruggen en vijf tunnels vereiste, wordt geschat op een totaal van NIS 7 miljard (€ 1.85 miljard), meer dan het dubbele van de oorspronkelijke schatting van NIS 2.8 miljard (€ 700 miljoen).
Vanaf 24 mei rijden er twee treinen per uur in elke richting tussen Jeruzalem en Savidor Central, inclusief haltes op de luchthaven Ben-Gurion, Tel Aviv HaHagana en Tel Aviv HaShalom. De diensten zullen doordeweeks van 6.30 uur tot 21.30 uur en op zaterdagavond na einde van de Shabbat lopen. De totale reistijd bedraagt 42 minuten.
“Dit is een belangrijke prestatie voor de Israëlische spoorwegen , die een stimulans vormt, zowel qua service als ook een blik geeft op het toekomstige spoorweg-ontwikkelingsprogramma, waaronder de vervanging van de bestaande diesel aangedreven spoorvloot door moderne, groene, elektrisch aangedreven treinen,” zei Maixner.
Naast de lancering van de verlengde spoorlijn Jeruzalem-Tel Aviv, zijn ook de elektrificatie werkzaamheden begonnen op andere lijnen, waaronder de spoorlijn die loopt van Tel Aviv naar Ashkelon, via Holon en Rishon Lezion.
Treindiensten zullen naar verwachting geleidelijk op 17 mei weer beginnen op sommige lijnen na het opheffen van enkele beperkingen en het invoeren van automatisch meten van de lichaamstemperatuur van passagiers vanwege het coronavirus, waarbij alle stations en routes op 1 juni open zullen zijn.