Net als alle andere massabijeenkomsten nu, werd het Israëlische Karmiel-dansfestival, een van de grootste in zijn soort ter wereld, uitgesteld vanwege het coronavirus. Het jaarlijkse feest, dat eind juni plaatsvindt, trekt duizenden mensen die deelnemen aan een van de oudste passies van het land: Israëlische volksdans, schrijft JTA.
Degenen die het kunnen weten, zeggen dat ongeveer 200.000 Israëli’s regelmatig Israëlische volksdansen door het hele land bijwonen, waaronder openbare en privésessies genaamd ‘harkadot’, aan het strand, in sportfaciliteiten en meer.
Om degenen die teleurgesteld waren over het niet doorgaan van het Karmiel dansfeest op te vrolijken, hielden instructeurs van 13 tot 14 april een 24-uurs online volksdansmarathon op Zoom. Een team van 26 instructeurs deelde de leiding, afhankelijk van hun tijdzones, en diende als DJ voor soms wel 1.000 dansers tegelijk in een mozaïek van gebruikersschermen.
‘Het is een eer om dit soort momenten te regelen’, zegt de Israëlische choreograaf en instructeur Elad Shtamer, die vier keer per week live op Facebook uitzendt. “Het gevoel is geweldig als je mensen bij elkaar brengt en ze het gevoel geeft dat ze deel uitmaken van een gemeenschap, wat het belangrijkste doel is van de Israëlische dans.”
De 54-jarige Gadi Bitton, een van de leidende autoriteiten op het gebied van Israëlische volksdansen, leidt in een typisch jaar drie grote festivals en verzamelt driemaal per week zo’n 2000 “harkaholics” voor sessies in Tel Aviv en Kfar Saba. Honderden andere instructeurs houden in het hele land hun eigen dagelijkse harkadot. De sessies zijn ook populair in de Verenigde Staten en andere landen.
In het licht van COVID-19 verplaatsen Bitton en anderen hun sessies voorlopig online.
‘We hebben een grote wereldwijde gemeenschap’, zei Shtamer. ‘Het is super belangrijk dat ze blijven voelen dat ze verbonden zijn. Zo kunnen de band niet verliezen omdat we ze terug willen wanneer het goed is om terug te gaan.’
Joden en dansen gaan ver terug – toen Mozes de wateren van de Rode Zee opende en de Israëlieten op wonderbaarlijke wijze de overkant overstaken, zongen en dansten ze in cirkels om hun vrijheid te vieren. De Bijbel en Talmud verwijzen meerdere keren naar dansevenementen. En in 1948 dansten Israëliërs op straat om de onafhankelijkheid van hun land te vieren.
Gemeenschapsdansen ontstonden voor het eerst onder de halutzim, of pioniers, van de eerste Aliyah in 1882, en anderen brachten ze later uit de diaspora. Grote folkinvloeden zijn de hora , die oorspronkelijk een Roemeense dansvorm is, de temani van Jemenitische joden, de chassidische van Oost-Europese joden en de debka van Arabische folk, evenals Koerdisch, Druzen, bedoeïenen, Latijn en meer.
“We zijn trots dat we iets unieks hebben, met zoveel invloeden”, zei Bitton, de zoon van een haredi orthodoxe rabbijn, maar verliet de religieuze kudde. “Het is over de hele wereld erg pakkend, iedereen kan zo verliefd worden op onze folklore.”
Toen de uitbraak van het coronavirus begon, stelde Bitton snel een online studio samen, Ulpan Bitnua genaamd, voor het Yeahbit- project, dat Israëlische volksdans, gym en Zumba combineert. Vijf keer per week houdt zijn team van in quarantaine geplaatste instructeurs ochtendsessies vanuit hun eigen veranda of woonkamer. ‘S Avonds krijgen online kijkers gevarieerde inhoud over Israëlische volksdans aangeboden, inclusief een talkshow en natuurlijk veel dansen.
“Ik voel de verantwoordelijkheid om mensen verbonden te houden, ze moeten het gevoel van gemeenschap voelen. We moeten bij elkaar blijven tot deze gekke situatie voorbij is ‘, zegt Bitton, hoofd van de dansschool van Tel Aviv University en leidt de volksdansafdeling van de Israëlische nationale artistieke commissie.
Er zijn uitdagingen voor het online format, zegt Levi Bar-Gil, 56, een Israëlische volksdansinstructeur.
‘Elkaar aanraken is een typisch Israëlisch volksdansding. Handen vasthouden is de wortel van waar samen dansen over gaat. Glimlachen, praten, knuffelen, zoenen, praten, alles is met elkaar verbonden ”, zei hij.
Elke zondag en woensdag houdt Bar-Gil nu een Israëlische danssessie van 45 minuten voor kinderen op de Arutz Habidud, of isolatiekanaal, een onlangs uitgebrachte online tv-uitzending die live is gemaakt door de gemeente Hod Hasharon.
Maar instructeurs over de hele wereld passen zich aan.
De in Brazilië geboren Andre Schor, 33, is een rijzende ster in de Israëlische danswereld. Zijn dans hit genaamd “Achi Karov Alaich” is in verschillende landen gegeven. Elke zaterdag zendt hij online Israëlische liedjes uit naar Braziliaanse dansers, waar hij live commentaar geeft in het Portugees.
Allon Idelman groeide op in Brazilië en emigreerde in 2019 naar Israël. Hij leidt een performance-groep genaamd Olim Rokidim, die 15 dansers verzamelt die allemaal immigranten zijn uit Brazilië, Turkije, Frankrijk, Mexico, Frankrijk en Uruguay.
“Het is moeilijk om via internet te repeteren, dus we hebben het sociale element levend gehouden in onze WhatsApp-groep”, zegt Idelman, een 42-jarige fysiotherapeut uit Raanana. “We delen Israëlisch dansgerelateerd materiaal en vieren persoonlijke data en prestaties.”
Toen Sarita Blum 11 jaar geleden van Rio naar Berkeley, Californië verhuisde, was het vinden van een Israëlische dansomgeving een van haar topprioriteiten. Tegenwoordig maakt ze deel uit van een groep genaamd Cafe Simcha, waar ze leert en lesgeeft.
‘Als je tijdens de quarantaine de afwezigheid van mensen voelt, heb ik me nog nooit zo verbonden met ze gevoeld’, zei ze. ‘We bellen elkaar altijd video. Ik heb video’s van dansen bekeken en gedeeld die me herinneren aan speciale momenten in mijn leven of aan speciale mensen. ”
Blum reist elk jaar naar Israël en woont sessies bij met Bitton, Bar-Gil en verschillende andere instructeurs. Ze is gewend aan dansen in online video’s omdat ze die vaak naar haar 8-jarige Israëlische kleindochter stuurt.
‘Israëlische dans is alles voor mij. Het geeft je een gevoel van vrijheid en eenheid ‘, zei ze. ‘Als je je handen vasthoudt, voel je je veilig, je voelt je vrij. Ik hoop dat we allemaal binnenkort weer vrij zijn om weer samen te dansen. ”