De snelle wereldwijde verspreiding van coronavirus (Covid-19) vormt een bedreiging voor de Israëlische economie als geheel, maar de zwaarste en meest getroffen sector is ongetwijfeld het toerisme.
Je hoeft alleen maar te kijken naar het aantal mensen dat Israël binnenkomt. In maart 2019 kwamen er gemiddeld zo’n 60.000 mensen per dag langs Ben Gurion Airport. Dit jaar reisden op 1 maart 52.000 reizigers via de luchthaven. Op 2 maart daalde hun aantal tot 46.000. Eerder deze week daalde het dagelijkse aantal onder de 22.000 en het blijft dalen.
Iedereen ziet de lege bagagetransportbanden op de luchthaven. Luchtvaart-maatschappijen, hotels en hostels, reisorganisaties en autoleasemaatschappijen voelen allemaal de impact van het coronavirus. Sommigen hebben al gereageerd met ontslagen en onbetaald verlof.
De Israel Airports Authority heeft 4.000 vaste werknemers en 2.000 tijdelijke werknemers in dienst waarvan nu al 1.400 tijdelijke werknemers met onbetaald verlof zijn gestuurd.
De Israëlische nationale luchtvaartmaatschappij El Al Israel Airlines Ltd. heeft voor de periode januari tot april een omzetverlies van minimaal $ 160 miljoen voorspeld en aangekondigd dat het 800 vaste en 200 tijdelijke werknemers naar huis stuurt, waarvan de meeste met onbetaald verlof.
Chartermaatschappij Israir Airlines Ltd., dat 470 mensen in dienst heeft, zal naar verwachting 5% van zijn werknemers ontslaan en de meeste andere werknemers op onbetaald verlof sturen nu het er naar uitziet dat de maatschappij al haar toestellen de grond zal houden.
De derde Israelische chartermaatschappij ,Arkia Israeli Airlines Ltd. heeft 100 van zijn 550 werknemers op onbetaald verlof gestuurd. Voorloipig blijft de maatschappij haar vluchten tussen Ben Gurion Airport en Eilat nog uitvoeren.
Israëlische reisbureaus voelen ook de spanning. In Israel zijn ongeveer 400 reisagentschappen en 4.000 reisorganisaties die tours verzorgen, die tot nu toe een omzetdaling van $ 850 miljoen hebben geboekt, rekening houdend met annuleringen voor de komende de zomer periode. Van de 7.000 werknemers in de sector heeft 30% al onbetaald verlof en is 23% ontslagen of worden ontslagen. Meer dan 20% heeft een loonsverlaging gekregen of zag zijn werktijd verkort worden.
De hotelsector, die in 2019 een omzet van NIS 12 miljard ongeveer € 3 miljard) zag, heeft berekend dat de schade voor 2020 minimaal NIS 5 miljard (ongeveer € 1.3 miljard) zal zijn.
Van de 41.000 mensen in de sector zijn er 10.000 op onbetaald verlof gestuurd en worden zijn er nog eens 10.000 ontslagen.
De autoverhuursector is ook onder vuur komen te liggen, aangezien reserveringen die bijvoorbeeld zijn geboekt voor de komende Pesach periode zijn geannuleerd. Om nog maar niet te spreken van reserveringen voor de maanden daarna.
Uri Sirkis, CEO van Israir, vertelde Calcalist dat de luchtvaartmaatschappij al honderden vluchten heeft geannuleerd. “Alleen al in maart hebben we ongeveer 200 vluchten geannuleerd, wat 70% is van al onze vluchten in maart. Van alle Israir-bestemmingen vliegen we nog naar slechts vijf bestemmingen: Sochi, Baku, Batumi, Tbilisi en Larnaca. We hebben alle andere bestemmingen geannuleerd en houden er rekening mee dat ook deze laatste vijf bestemmingen binnenkort wordt geschrapt.
Inmiddels zijn in heel Israel ca. 100 hotels al gesloten en zullen de komende nogeens 100 hotels worden gesloten, zo is de verwachting.
De hotelketens hebben hun eigen manier gevonden om met de daling van de boekingen om te gaan. Isrotel Hotels Management Ltd. besloot om het Leon Tower-hotel in Tel Aviv te sluiten en alle gasten te verplaatsen naar het nabijgelegen Royal Beach-hotel. CEO Lior Raviv vertelde Calcalist dat in een op toeristen gebaseerde stad als Tel Aviv de bezettingsgraad met 10% -15% is gedaald en dat het nog erger zal gaan worden nadat de laatste toeristen zijn vertrokken.
“We zijn aan het reorganiseren. Dat is ons voordeel, als keten met meerdere hotels. We zullen de sluiting gebruiken voor renovaties. Hotelketens hebben het geluk dat de weekendbezetting in Eilat nog steeds 80% -90% bedraagt, want zodra het warmer wordt, reizen de Israëli’s daarheen nu ze niet meer naar het buitenland kunnen reizen.” Isrotel stelt alles in het werk om werknemers Jordanië nog steeds naar Eilat te laten komen om te werken, op basis van de huidige bezettingsgraad, zei Raviv: “maar dit wordt steeds moeilijker nu Jordanië de grens met Israel heeft gesloten.”
Inmiddels is bekend geworden dat verspreid over het hele land, een aantal hotels zullen worden ingericht om Israelis in quarantaine te plaatsen waardoor de druk op ziekenhuizen zal worden verlicht.
Wat de toekomst zal brengen is voor de reisbranche als geheel ongewis, iedereen gaat er vanuit dat je kan spreken van een ramp nu in Europa het virus grotere vormen aan het aannemen is dan in China en Amerika min of meer ook de grenzen heeft gesloten.