Op de eerste avond van het Pesach feest is het gebruikelijk voor Joden overal ter wereld dit te vieren met en bij familie en vrienden. Dat is een traditie die van oudsher bestaat en in Israël is er dan spraken dat de ene helft van het land bij de andere helft op bezoek gaat. In Israël is nu al bekend gemaakt dat reizen naar familie of vrienden om gezamenlijk de Seider te vieren niet zal worden toegestaan.
De juridisch adviseur van het ministerie van Volksgezondheid maakte woensdag bekend dat het niet zal worden toegestaan te reizen om de Seider met familie en vrienden te vieren.
Dit betekend dat degenen die alleen wonen, gedwongen worden om de feestelijke Seider traditie alleen te vieren op 8 april, zei Uri Schwartz tijdens een persconferentie.
“Iedereen moet thuis blijven en zelf het Pesach diner maken, wat helaas betekend dat mensen alleen zullen zijn”, zo zei hij.
Het antwoord van Schwartz kwam nadat hem was gevraagd of het ministerie van Volksgezondheid een uitzondering zou maken op het verbod om met meer dan twee personen in aan auto te reizen.
De juridisch adviseur antwoordde dat voor de vakantie geen dergelijke uitzondering zou worden gemaakt. ‘Het is natuurlijk een heel moeilijke situatie, maar we kunnen niets doen’, zei hij.
Uit een enquête uit 2018 bleek dat 97% van de Israëlische joden deel nam aan een familie diner tijdens de Seider avond waarop het verhaal over de uittocht uit Egypte wordt verteld.
Dinsdag hebben verschillende seniore orthodoxe rabbijnen een bijzondere halachische (religieuze wet) uitspraak gedaan die het gebruik van de Zoom videoconferentieservice tijdens de Seideravond toestaat, zodat afzonderlijke familieleden het toch samen konden vieren, al zijn ze fysiek niet bij elkaar.
De uitspraak werd gecoördineerd door de voormalige opperrabbijn van het Rabbijnse Hof van Jeruzalem, Eliyahu Abergel, en is erop gericht om ervoor te zorgen dat oudere familieleden zich niet verplicht zouden voelen om hun gezondheid te riskeren om hun familie-seder bij te wonen.
Abergel schreef dat het doel van de uitspraak was “om het verdriet van ouderen weg te nemen en hen te motiveren om te blijven vechten en om depressie te voorkomen, die hen tot wanhoop zou kunnen leiden”.
Hij haalde deze “noodtoestand” aan en voegde eraan toe dat Zoom toegestaan zou zijn zolang de computer waarop het gebruikt wordt, ingeschakeld is voor het begin van de Seider. Over het algemeen verbiedt de religieuze wet het gebruik van elektronica op Shabbat en Joodse feestdagen.
Een senior rabbijn die vervolgens zijn steun uitsprak voor de uitspraak was de opperrabbijn van de Kiryat Arba-nederzetting Dov Lior.
Echter, niet alle orthodoxe rabbijnen schaarden zich achter de uitspraak van Abergel. De Ashkenazische opperrabbijn David Lau noemde het dinsdag in een interview met de legerradio “onverantwoordelijk”, eraan toevoegend dat de ondertekenaars een “totaal misverstand toonden over de betekenis van een halachische uitspraak. Het is jammer dat ze het publiek misleiden. ‘
Nu het duidelijk is dat reizen vooralsnog niet zal zijn toegestaan, is de verwachting dat velen van deze mogelijkheid, om via video verbinding virtueel de Seider gezamenlijk te vieren, gebruik zullen maken.