Terwijl ziekenhuisartsen zich schrap zetten voor een toestroom van coronavirus patiënten waarbij de afdelingen uit hun voegen zouden kunnen barsten en het personeel tot het uiterste zouden kunnen worden gedreven, brengt de nationale nooddienst van Magen David Adom een grote verandering aan in haar callcenters, gericht op het verminderen van het aantal patiënten dat naar ziekenhuizen wordt gezonden en daarmee de risico’s op infectie minimaliseren.
MDA-medisch directeur Refael Strugo zei dat operatoren binnen ongeveer twee weken zullen beginnen met het sturen van veel patiënten naar web-artsen, in plaats van ze naar het ziekenhuis te sturen, zoals de norm zou zijn geweest.
We denken dat dit het meest geavanceerde model zal zijn voor het geven van spoedeisende geneeskunde in de gemeenschap”, zei Strugo, terwijl hij donderdag details onthulde over de wijziging nadat president Reuven Rivlin een nieuwe nationale alarmcentrale opende in de centrale stad Ramle, die gezamenlijk wordt beheerd door Magen David Adom en het IDF Homefront Command.
Met het nieuwe systeem zal ongeveer een op de drie noodoproepen die normaal gesproken worden gevolgd voor het sturen van een ambulance die patiënten naar het ziekenhuis zouden brengen, dat niet doen: “We hoeven ze niet naar het ziekenhuis te sturen en we hoeven ze zeker niet naar het ziekenhuis te brengen in een ambulance.”
Eli Bin, directeur-generaal van Magen David Adom, zei dat het nieuwe systeem niet alleen de last voor ziekenhuizen en ambulancechauffeurs verlicht, maar ook een hightech oplossing biedt voor het probleem van zeer besmettelijke patiënten die zorg nodig hebben en die momenteel alleen beschikbaar is in de ziekenhuis.
Dergelijke patiënten kunnen uiteindelijk ‘immuun gecompromitteerde patiënten in het ziekenhuis in gevaar brengen’, maar met het nieuwe systeem zouden ze online volledige zorg kunnen krijgen, merkte hij op.