Coronavirus heeft de reisindustrie in kritieke toestand gebracht. Nu veel commerciële luchtvaartroutes zijn gesloten en mensen die luchthavens vermijden, worden luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus gekwetst.
Tegen dit sombere landschap worden privéjets een aantrekkelijk alternatief voor het vervoer van passagiers en vracht. Maar de meeste boekingskantoren kunnen dergelijke afspraken niet maken.
Voor de Israëlisch-Amerikaanse startup Imperium Jets is het een klassiek geval om op het juiste moment op de juiste plek te zijn.
Het softwareplatform, geïntroduceerd in augustus 2018, stelt bureaus in staat om privécharters en vrachtvliegtuigen en zelfs ambulancevluchten voor klanten te boeken.
“Met het coronavirus nu actief in de hele wereld en daardoor steeds minder beschikbare vluchten, is de vraag naar particuliere zakenluchtvaart van bijvoorbeeld Hong Kong naar Noord-Amerika met 214 procent gestegen, en in de Verenigde Staten met ongeveer 25%”, zegt medeoprichter en CEO van Imperium Jets, Lidor Revah.
Particuliere jet-operators registreren zich gratis op de Imperium-website. Reisprofessionals betalen een maandelijks abonnement voor de end-to-end service.
Imperium automatiseert het hele proces door samen te werken met 2.600 particuliere operators wereldwijd – waaronder 1.700 in de Verenigde Staten, die goed zijn voor 73% van de zakenluchtvaartmarkt.
“U bepaalt de prijsklasse die u aan uw klant wilt verkopen en het systeem helpt u de verschillende opties te vergelijken om de beste deal voor u te vinden”, zegt Revah.
“De belangrijkste kracht die wij aan reisbureaus geven, is dat ze niet hoeven te leren hoe zakenluchtvaart werkt”, legt hij uit. “Het is niets zoals het boeken van commerciële vluchten. Het gewicht van de passagiers is bijvoorbeeld van belang. En het vliegproces is anders; je kunt zeven tot vijftien minuten voor vertrek komen. We begeleiden ze hierbij, dus ze hoeven alleen maar klanten te beheren. ”
Alleen een vliegtuigstoel boeken
Terwijl verschillende andere bedrijven klanten in staat stellen privé-vliegtuigen te kopen op een business-to-business-basis, zegt Revah dat hij slechts drie andere in de wereld kent die op dezelfde manier werken als Imperium Jets.
Dat zal snel veranderen, aangezien Imperium van plan is een unieke optie aan te bieden om losse stoelen op privévliegtuigen te kopen.
“Onze visie is om grote organisaties zoals Expedia en Booking.com te helpen verkopen per stoel”, vertelt Raveh aan ISRAEL21c.
“Dit is niet alleen voor epidemieën en oorlog”, voegt hij eraan toe. “Ongeacht corona neemt de zakenluchtvaart jaar na jaar toe. Dit is een tool om mensen met elkaar te verbinden en het sneller, veiliger en gemakkelijker te doen. ”
Meestal is het natuurlijk ook duurder. Een commerciële business class-stoel van LA naar Las Vegas kost bijvoorbeeld $ 250 tot $ 350, vergeleken met $ 6.000 om een vliegtuig met zes zitplaatsen te charteren.
“Maar in sommige situaties kan het goedkoper zijn”, zegt Raveh. “We hebben onlangs een bedrijf laten zien dat een vlucht van San Diego naar New York tijdens een seizoen met veel vraag bijna $ 1.000 goedkoper was met een privéjet dan eersteklas te vliegen op een commerciële jet. ‘
Vrachtvervoer
Terwijl high-end klanten misschien een privéjet willen boeken voor een bedrijfsuitje of een familieweekend, heeft de huidige pandemie veel bedrijven die op zoek zijn naar privévliegtuigen voor het verplaatsen van vracht., wakker geschut.
“We kunnen bijvoorbeeld veilig een vrachtvlucht sturen om materialen op te halen in China, ook al hebben 21 commerciële luchtvaartmaatschappijen vluchten naar het vasteland van China geannuleerd”, zegt Raveh.
Particuliere operators vragen eenvoudigweg een route aan, worden goedgekeurd en vliegen.
“Als een passagier naar een besmet gebied wil vliegen, moet het privéjetbedrijf overwegen of ze het risico willen lopen twee weken daarna failliet te gaan terwijl het personeel in quarantaine is,” merkt Raveh op.
De meeste vrachtaanvragen komen uit de Verenigde Staten. “Maar met coronavirus zien we dat Israël ons bijvoorbeeld veel vrachtwerk is gaan geven”, zegt Raveh.
“We werken samen met drie particuliere operators in Israël. Sommigen die gewoonlijk geen vracht vervoeren, zijn bereid al hun stoelen te verwijderen en mee te helpen om vracht Israël binnen te laten komen. ‘
Imperium is gevestigd in Los Angeles en Herzliya en heeft 10 werknemers – voornamelijk veteranen van speciale IDF-strijdkrachten en inlichtingeneenheden.