Nu de coronavirus pandemie de wereld overspoelt, zijn meer mensen op zoek naar ‘functioneel voedsel’ om ziekten te bestrijden en gezond te blijven, volgens het laatste bericht van het in Israël gevestigde Tastewise , een door AI aangedreven startup voor voedselinformatie.
“1 op de 3 gesprekken over voedselcentra over de functionaliteit van voedsel. Consumenten willen weten welke voordelen hun voedsel hen oplevert – zal het de darmgezondheid verbeteren? Een gezondere huid promoten? Focus verhogen? – en dienovereenkomstig hun keuzes te maken ”, aldus het bedrijf.
Het gebruik van termen als ‘immuniteit’, ‘stressvermindering’ en ‘medicinale voordelen’ met betrekking tot voedselkeuzes schiet omhoog, onthult de analyse.
Het woord “immuunsysteem” in gesprekken over voedsel is maandelijks met 66% gestegen, onthult Tastewise aan ISRAEL21C. “Meestal verwachten we, naarmate we dichter bij het einde van de winter komen, minder van deze functie te zien – maar Covid-19 heeft dat veranderd.”
Specifieke voorbeelden van door Tastewise geïdentificeerde trending wellness-voedingsmiddelen zijn vlierbessen en groenten in het zuur voor de gezondheid van het immuunsysteem; rozemarijn voor verlichting van stress; meloen voor ziektebehandeling; kombucha voor darmgezondheid; en kamille voor ontstekingsremmende eigenschappen.
Tastewise analyseert miljarden datapunten van sociale media-interacties, online recepten en online menu’s van 274.000 restaurants en geeft inzicht in de motivaties van consumenten voor de voedings- en drankenindustrie.
Tastewise ontdekte dat in 2019 37 procent van de consumenten op zoek was naar voedingsmiddelen en dranken met functionele voordelen, een stijging van 23% in het afgelopen jaar.
Klik hier om het trendsrapport Functional Foods 2019 van Tastewise te bekijken.